I gamle dage talte man i de fleste familier vistnok en del med hinanden over aftensmaden derhjemme, men selv om langt de fleste familier stadig spiser aftensmad sammen, så mener hver tredje, at det er svært at have gode samtaler hjemme ved middagsbordet.
Det viser en ny undersøgelse fra Epinion og Renault, som også fortæller, at 60 procent ønsker sig mere tid til at få talt sammen i familien.
Men så må man tale sammen et andet sted end over aftensmaden, mener man hos den franske bilproducent Renault, som derfor i en ny kampagne sætter fokus på bilen som familiens nye samtalerum.
Midlet er en app med samtalesystemet Conversations Made Easy (C-ME), der skal hjælpe familier med at tale bedre sammen.
Børnenes emner overhøres
Systemet tager udgangspunkt i familiens fælles køreture, og brugere kan selv oprette varighed på køreturen og tilføje deres ønskede samtaleemner.
Ofte er det emner, som børnene gerne vil tale om, der negligeres, viser Epinions tal, men med Renaults app får de hjælp til at komme til orde: Systemet holder således styr på, hvor lang taletid hver enkelt person har.
Og ifølge Søren Hyltoft, presse- og informationschef hos Renault Danmark, er bilen et godt samtalerum:
– Mellem arbejde, afhentning og aflevering i institutioner og fritidsaktiviteter og hvad der ellers er, er bilen i dag blevet en forlængelse af dagligstuen. Bilen er blevet et ekstra rum, som er oplagt for de samtaler, der ellers er svære at få plads til i hverdagen, siger han.
Det understøttes af Epinions undersøgelse, hvor 8 ud af 10 børnefamilier svarer, at de kører i bil sammen mindst en gang ugentligt, og at bilen er blandt deres foretrukne samtalerum.
Faktisk svarer hele 9 ud af 10 forældre, at bilen altid eller ofte er et godt sted at have en samtale.
Sommerferietid
Kampagnen er tredje skud inden for det seneste halve år fra Renault og Primetime, hvor parterne bevæger sig en del uden for de vanlige bilreklamers sfære.
I april var det en kampagne for elbilen Zoe, hvor man ved hjælp af kunstig intelligens og realtime kørselsdata lod ”Zoe” skrive individuelle fortolkninger af Jack Kerouacs klassiker ”On the Road” til personen, der sad bag rattet.
Siden kom eksperiment-kampagnen ”Dating Reversed” , der gik ud på at vende den traditionelle dating på hovedet og lade singler tilmelde sig en date, hvor de mødte familien og vennerne – inden de reelt mødte hinanden.
Og nu altså app’en, der skal hjælpe børnefamilierne med at tale mere med hinanden – i bilen.
Den nye kampagne kommer naturligvis ikke tilfældigt lige op til sommerferien: I undersøgelsen svarer 78 procent, at de kører i bil sammen flere gange ugentligt i løbet af ferien, så der burde være grundlag for masser af god bil-snak i den kommende tid.
Kampagnen er udviklet af Edelman Deportivo i Sverige i samarbejde med Primetime, som er bureau for Renault i Danmark.
Du kan læse mere her – og se kampagnefilmen herunder.