Vinden er så småt ved at vende for mediebranchen. Rupert Murdochs News Corp har netop offentliggjort et globalt overskud på 1,3 milliarder kroner for de sidste tre måneder af 2009, hvilket er en helt astronomisk forbedring af resultaterne i forhold til 2008, hvor den australske mediemogul måtte notere et tab i størrelsen 34 milliarder kroner efter massive nedskrivninger af værdierne i den store mediekoncern.
Det er især indtægter fra News Corp’s Twentieth Century Fox datterselskab, der øgede sin indtjening til 1,7 milliarder kroner på grund af en række nydelige DVD-indtægter i kølvandet på Ice Age-filmen. Og netop Twentieth Century Fox ventes at score kassen, når den seneste produktion, Avatar, begynder at bidrage til festen.
Men det er ikke kun fra film, tv og DVD-salg, at Murdoch tjener sine penge. Hans enorme printimperium oplevede en 29 procents stigning af indtægterne, og endte med at give et samlet globalt overskud på knap 1,4 milliarder kroner. Det er især Wall Street Journal og the Sun, der trækker det guldrandede læs – primært på grund af rationaliseringer.
Ved lanceringen af regnskabet var Rupert Murdoch i sagens natur i ganske god form og diverterede tilhørerne i følge MediaGuardian med guldkorn som: ”Kindle og iPad’s kører ikke på batterier, men på content.” Og  ”Content er ikke King, men Kejseren over alle digitale initiativer.” Disse perler brugte han vanen tro til at love alle forbrugere, at de snart skal betale for adgang til alle News Corp’s web-sites, der som bekendt ”lever af” journalistikken fra printmedier som Wall Street Journal, the Times, News of the World og the Sun.
MediaGuardian