Per Christiansen beskriver sig selv som en hybrid mellem en Tesla og en Volvo V90.

– Volvoen er forbundet med tillid, mod, kvalitet og klogskab i beslutninger. Og så har den en arv, den står fast på. Teslaen er innovativ, visionsdrevet og så har den et element af bæredygtighed over sig, siger han og fortsætter: 

– Det passer nok meget godt til mig, da mit arbejde spænder bredt. Samtidig er det meget visionsdrevet og især for momondo handler det om, hvordan vi får åbnet verden og nedbrudt fordomme, mens det i Kayak handler meget om teknikken, der ligger bag arbejdet med at tilbyde forbrugerne de billigste flybilletter, siger han. 

Per Christiansen, som er en af de fem nominerede til Årets CMO, har siden 2014 arbejdet hos momondo.

I 2019 blev han forfremmet. Dermed er han som KAYAK’s VP, EMEA Marketing & Global Media Buying ansvarlig for de samlede marketinginitiativer og medieindkøb for hele selskabets portefølje af rejsebrands i Europa, Mellemøsten og Afrika.

Hvad er du særlig stolt af?

– At vi kan drive en forretning samtidig med, at vi tager svære diskussioner om eksempelvis fordomme. I Danmark har vi netop kørt et skoleforløb om netop det. Vi har altså en basisforretning, men vi er mere end en søgemaskine, siger Per Christiansen. 

Listen over hans ansvarsområder er lang: Omsætning og indtjening, markedsstrategier og -planlægning, brand management og kreative eksekveringer, digital marketing, kampagner og ambassadør- og partnerskaber. 

Derudover peger pilen på Per Christiansen, når det handler om medieindkøb på globalt plan. Alt det sker i samarbejde med et team på mere end 20 medarbejdere, der sidder på flere forskellige kontorer. 

Forbrugerne er glemt

Ifølge Per Christiansen skal en moderne CMO ”have en base at stå på og have sin vision klar.” Præcis som de bilmærker han selv mener, at han minder om. Det handler om, forklarer han, at turde udforske nye territorier – samtidig med at holde et stramt fokus på forretningen. Heri ligger en dualitet. 

– Man skal vide, hvor man er på vej hen – og vide hvordan man binder komplekse organisationer sammen. Der er mange interesser, forskellige teknologier og valg, der skal træffes, siger Per Christiansen. 

Han forklarer videre, at man ”som CMO skal kunne fortælle, hvorfor et brand skal være i forbrugerens liv og flytte det derhen.” 

– Jeg tror, at den klassiske marketing-værktøjskasse bliver endnu vigtigere nu. Mange har i de senere år nok glemt forbrugerne, fordi fokus har været på teknologierne, og fordi vi er blevet fanget af algoritmer og tal. Vi ser nogle store skift, hvor det igen handler om at holde fokus på sit brand og følge forbrugeradfærden, siger han. 

Hvordan ser du CMO-rollen udvikle sig de kommende år?

– CMO-rollen bliver vigtigere, men kun hvis man formår at udfylde rollen. Det kræver, at CMO’en er stærk og kan overskue nye teknologier og samtidig holde fokus på brandet. Hvis CMO’en er meget traditionel, så bliver det svært, fordi den digitale verden bliver udgangspunktet for alt, siger Per Christiansen.

BLÅ BOG: 

  • Navn: Per Christiansen
  • Alder: 43 år
  • Uddannelse: Cand.Merc.EMF, WPP Leadership og Aegis Leadership 
  • Stilling: VP, EMEA Marketing & Global Media Buying, KAYAK