En ny politisk aftale løser det sponsor-problem, der opstod i kølvandet på den stærkt omdiskuterede kviklånsaftale.

Det oplyser Erhvervsministeriet. 

Regeringen indgik tirsdag 19. januar en aftale med Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten.

Dermed kan banker, sparekasser og betting-selskaber igen se frem til at få deres logoer på fodboldtrøjer og bandereklamer på samme tid uden at komme i juridiske problemer.

I en pressemeddelelse fra ministeriet fremgår det, at ”markedsføring af forbrugslånsvirksomheder eller af kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere vil fortsat være forbudt i en reklame både online, på TV, og i det offentlige rum, hvis markedsførings sker i forbindelse med spil eller spiludbydere.”

– Vi er i regeringen stolte af det opgør, vi har taget med kviklån og de ublu renter, vi tidligere har set på markedet. Samtidig lytter vi, når dansk idrætsliv siger, at deres økonomi bliver hårdt ramt. For de lokale håndboldklubber, fodboldklubber og lignende har alle en vigtig betydning for vores og ikke mindst danske børns fritidsliv, siger den fungerende erhvervsminister, Dan Jørgensen (S), i meddelelsen.

Kviklånsloven havde blandt andet den konsekvens, at Arbejdernes Landsbank midlertidigt måtte trække bankens sponsorat for det danske fodboldlandshold, da man ikke kunne stå sammen med Oddset/Danske Spil på træningstøj og andre materialer. 

– Vi er meget glade for, at partierne bag aftalen nu løser udfordringen. Lovens konsekvenser har ramt hele dansk fodbold og idræt, og vi hilser derfor lovændringen meget velkommen, siger Jakob Jensen, der er adm. direktør i DBU i en pressemeddelelse.

Den nye aftale skal nu behandles i Folketinget, og regeringen vil lægge op til, at forslaget behandles i denne Folketingssamling, så det kan træde i kraft inden sommeren.