Røde Kors vil gerne have flere unge, herunder især unge mænd, til at få øjnene op for deres genbrugsbutikker.
Derfor søsætter organisationen i samarbejde med bureauet Nørgård Mikkelsen i dag en ny kampagne på streamingplatformen Twitch.
Og ifølge Tina Donnerborg, chef for genbrug i Røde Kors, er målet, at Twitch-platformen kan give brandet taletid hos en notorisk svær målgruppe for genbrugsbutikkerne.
”Selvom genbrugshandel er i vækst hos unge, har vi stadig rigtig svært ved at nå de unge mænd. Derfor går vi på Twich, fordi brugerandelen af den målgruppe er så stor,” siger hun i en meddelelse og tilføjer, at man med kampagnen gerne vil eksperimentere med, hvordan digitale platforme kan skabe besøg i de fysiske butikker.
”Field-testet” er hot
Om baggrunden for idéen til den nye Røde Kors-kampagne siger Kasper Kjærsgaard Jensen, adm. direktør og partner hos Nørgaard Mikkelsen:
”Når du tænker på en gamer, forestiller du dig nok ikke en udpræget pyntesyg person. Men mange onlinespil giver i dag masser af muligheder for at vælge tøj og grej til din karakter. Det er noget gamere går virkelig meget op i.”
Og der er penge i brugte ’skins’, handsker, knive, rifler osv i spil som for eksempel Counter-Strike.
”Er en ’kniv’ for eksempel ’field-testet’, så ser den godt brugt ud. Det samme med skins og handsker, og ’genbrugs-skin’, der har været brugt af en kendt spiller-profil, sælges i de forskellige spil for langt over 10.000 kroner,” forklarer Kasper Kjærsgaard Jensen og tilføjer:
”Det var i den ’genbrugsverden’, vi fandt idéen til kampagnen.”
Gemmer QR-koder i genbrugsbutikker
Kampagnen er ifølge Røde Kors og Nørgård Mikkelsen første skridt i processen, da parterne allerede nu arbejder på idéen om at bygge et fuldt integreret donations- og salgssystem for skins.
Men lige nu og her opfordrer den aktuelle kampagne til at besøge den lokale Røde Kors Genbrugsbutik, hvor man fra i dag kan finde brugte CS:GO skins.
De er dog af pap, men til gengæld er de forsynet med en QR-kode, som giver mulighed for at vinde det omtalte ’field-tested skin’ til CS:GO.
Det vil være de to streamere, der også promoverer initiativet, der trækker lod på ’wonderbai’s livestream på Twitch.
Og ’wonderbai’, Jens Sætter-Lassen, håber på, at kampagnen kan gøre en forskel for Røde Kors:
”Efter jeg har fået børn, er vi kommet en del i genbrug. Man ved aldrig helt, hvad man får, men man kan være heldig. Det er det fede ved genbrug,” siger han i en meddelelse, hvor han tilføjer:
”Man skal lige lære gamet, og derfor er der måske også mange mænd, som vælger det fra. Det håber jeg, jeg kan ændre på.”