En ny kampagne skal overbevise de 16-19-årige cyklister om, at det er en ualmindelig dårlig idé at kravle op på jernhesten med for mange promiller i blodet.
Kampagnen, der går i luften i dag, mandag den 28. november, er udviklet af det kreative bureau Pong.
Det oplyser parterne i en pressemeddelelse.
Og bureauet har valgt en anderledes tilgang for at aflevere budskabet om, at der er kort vej fra noget, der er virkelig sjovt, til at det overhovedet ikke er sjovt længere.
”Vi henvender os til en målgruppe, der er dygtige til at gennemskue adfærdsændrende kommunikation. Derfor må vi på den ene side for alt i verden ikke fremstå for voksne og moraliserende, for så vil de unge ikke lytte,” siger Mikkel Elung, stifter og kreativ direktør på Pong.
Han peger på, at man på den anden side også har et kontant budskab, som målgruppen skal tage til sig.
”Derfor tager filmen udgangspunkt i en autentisk og sjov tur i byen, som tager en alvorlig drejning,” siger han.
”Rå og upoleret”
Mikkel Elung siger, at man normalt ville vælge ’en humoristisk og afvæbnende tilgang eller en alvorlig og hårdtslående tilgang’.
Men i dette tilfælde blev der plads til begge dele.
" Det er vigtigt, at vi fremstår autentiske, og som et hvilket som helst andet stykke content, som de unge interagerer med i deres feedMikkel Elung
”Det er vigtigt, at vi fremstår autentiske, og som et hvilket som helst andet stykke content, som de unge interagerer med i deres feed,” siger han og uddyber:
”Derfor er filmen helt rå og upoleret og filmet i 9:16, som de unge er vant til fra deres venners reels. Det gør skiftet fra sjov til alvor større og får budskabet til at sætte sig stærkere fast. Forhåbentlig så fast, at de unge husker det, næste gang de er fulde i nærheden af en cykel.”
Morten Wehner, der er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik, kalder i meddelelsen opgaven ’en svær udfordring, da vi har at gøre med en ung målgruppe, som godt ved, at det er risikofyldt at cykle fuld’.
”Men mange af dem ser det som den nemmeste måde at komme hjem fra en fest eller bytur, og gør det derfor alligevel. Vi håber, vi kan ramme dem med filmen og få dem til at tænke over, hvornår det er smartere at gå, tage det offentlige eller en taxa i stedet for at cykle.”

Flertal synes ikke, det er ok
Kampagnen tager udgangspunkt i en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og analyseinstituttet Wilke.
Den viser blandt meget andet, at 30 procent af målgruppen én eller flere gange inden for det seneste år har kørt på cykel, ’hvor de på grund af alkohol havde svært ved at styre cyklen’.
Undersøgelsen viser endvidere, at der er ’klart og signifikant flere drenge (34 procent) end piger (26 procent), der har gjort det’ – og at 65 procent af målgruppen faktisk ikke synes, at det er ok at cykle, når man har drukket for meget til at kunne cykle sikkert.
Kampagnen, der har fået titlen ’Stopper du dine venner, før det er for sent’, kører fra i dag, mandag den 28. november til og med den 18. december.
Den nye kampagnefilm bliver bl.a. vist på YouTube, TikTok, Snapchat, Instagram og Facebook.
Se filmen herunder. Fern har produceret og Reprise har instrueret.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger