To studerende fra CBS løb med den første Commercial Excellence-pris – og dermed 25.000 gode, danske kroner – da den nystiftede pris for førte gang blev uddelt onsdag 4. december.

Prisen uddeles til fremtidens marketers i skikkelse af de studerende, der skriver de bedste specialer på cand.merc.- og HD-uddannelserne på CBS og Aarhus Business School.

Fællesnæveren er, at de kredser om commercial excellence.

Aftenens helt store vindere blev Nadia Houmann Christensen og Nicole Hamp Simonsen fra CBS med specialet: Nutro – A go-to-market strategy and recommendations on how to build brand equity. – An investigation of how Mars Nordic can strengthen their position in the premium pet food market.

Juryen, der består af medlemmer af Dansk Markedsførings repræsentantskab, var især begejstret over, at der var tale om et ”marketing classic”-speciale, hvor der var ”god nytænkning i koblingen mellem B2B- og B2C-branding”.

Derudover roste juryen blandt andet også specialet for at have et ”godt fokus på økonomisk værdiskabelse”.

Der blev også uddelt to priser på 10.000 kroner. De gik til henholdsvis Lucinda Rasmussen og Sandra Henriksen fra CBS – for specialet Funology: Taking fun seriously in Digital Customer Experience – og Segolene Valerie A. Geron, også fra CBS, med specialet: Pay What You Want Pricing Mehanism and the Influence of National Culture.

Kirsten Dinesen, formand for repræsentantskabet i Dansk Markedsføring, kalder uddelingen af de første Commercial Excellence-priser for en ”rigtig god oplevelse med en god stemning”.

Hun er ikke mindst begejstret over det høje akademiske niveau i de studerendes arbejder.

– Det var virkelig stærke cases, der var i spil til de tre priser, og de er alle er med til at sætte tyk streg under den værdi, markedsføring skaber ude i virksomhederne, siger hun og fortsætter:

– Samtidig er Commercial Excellence-prisen med til at vise, hvorfor det er vigtigt med en forening som Dansk Markedsføring, der har høje faglige ambitioner på branchens vegne. Det er netop sådanne initiativer, der kan være med til at sætte marketing på den kommercielle agenda.