Nye og skrappere vejledninger om behandling af persondata på hjemmesider kombineret med browserleverandørernes dødsdom over tredjepartscookies, er en bombe under modellen for programmatisk indkøb af annoncer.

Det vurderer Holger Wilcks, direktør for Dansk Annoncørforening, i kølvandet på Datatilsynets offentliggørelse af en ny vejledning på området, der tager afsæt i tilsynets behandling af en sag om et landets største sites, dmi.dk’s, brug af cookies i forbindelse med bannerannoncering. 

– Det er en skelsættende afgørelse og ensbetydende med, at den mest udbredte måde at indhente cookiesamtykke på sites ikke længere er lovlig, siger Holger Wilcks, der ”opfordrer alle annoncører til at ændre deres samtykkeindhentning, så den lever op til Datatilsynets nye praksis”.

I afgørelsen slås det fast, som Erhvervsstyrelsen i december 2019 også gjorde opmærksom på i en ny vejledning, at besøgende skal have en reel og glasklar mulighed for at sige nej tak til, at deres oplysninger må deles og bruges til målretning af digitale annoncer i de cookie-bokse, de præsenteres for på hjemmesiderne.

– Og det vil de færreste sandsynligvis sige ja tak til, siger Holger Wilcks, der mener, at de nye retningslinjer – sammenholdt med søge- og annoncegiganten Googles nylige udmelding om udfasning af tredjepartscookies i Chrome-browseren – kan få store konsekvenser for en af de helt store annonceringsformer anno 2020, nemlig bannerannoncer solgt programmatisk.

– Min vurdering er, at dette kan medføre, at programmatic – som vi kender det i dag – i vid udstrækning vil sygne hen, da færre cookie-data er ensbetydende med mindre effektive bud på de automatiserede programmatiske platforme, færre kliks og i sidste ende færre konverteringer, siger Holger Wilcks.

Velkommen til Dansk Markedsføring

For at kunne læse vores artikler beder vi dig om at tilmelde dig vores nyhedsbrev - så holder vi dig opdateret med de skarpeste indsigter og branchenyheder direkte i din indbakke. Helt gratis.

Indtast venligst fornavn.
Indtast venligst efternavn.
Indtast venligst korrekt e-mailadresse
Accepter venligst vores betingelser for at tilmelde dig

Er du allerede medlem?