Et nyt bureau, Podads, er netop blevet lanceret herhjemme, og som navnet antyder, så specialiserer det sig i podcast-annoncering.
– Vi mener, at tiden er inde til et rendyrket podcast-bureau, der kan formidle kontakten mellem annoncører og podcastere, så de kommercielle muligheder i mediet udnyttes bedre, siger Anne-Kathrine Pommergaard, der til december tiltræder som administrerende direktør i Podads.
Hvorfor er der brug for et podcast-bureau?
– En af tidens vigtigste marketingtrends er, at annoncørerne i stigende grad vender tilbage til kontekstuel markedsføring efter i en årrække at have forsøgt sig med digital en-til-en-kommunikation, og her er podcast-mediet interessant, fordi man her kan kontrollere, hvor ens budskab kommer ud og hvem, der formidler det, siger Anne-Kathrine Pommergaard.
Hun har bred medieerfaring fra stillinger som Head of Client Service i Dentsu Aegis-bureuaet MKTG, Head of TV 2 Sponsorship og senest som Group Agency Manager i Berlingske Media.
Når hun tiltræder på direktørposten i Podads til december bliver hun også en del af ejerkredsen, der i forvejen består af Rasmus Fermann, nuværende Media & Sales Director i onlinebutikken boozt.com og bl.a. tidligere markedschef i NENT samt Jens Holm, der står bag det digitale bureau Concept CPH.
" Vi vil gerne samarbejde direkte med annoncørerne, men også gerne med mediebureauerAnne-Kathrine Pommergaard | kommede adm. direktør og medejer | Podads.
Partnerskaber og annoncer
Podads har flere forskellige kommercielle formater inden for lyd på hylderne, der tilbydes til såvel annoncører som bureauer.
– Vi vil gerne samarbejde direkte med annoncørerne, men også gerne samarbejde med mediebureauer, siger Anne-Kathrine Pommergaard, der peger på ”integrerede partnerskaber” som et af de kommercielle produkter i Podads.
– Her kan en annoncør eksempelvis blive en del af podcasterens fortælling i en relevant kontekst – lidt i stil med det, som man kender fra influencer-verdenen, siger hun.
Derudover tilbyder Podads lydannoncer i reklameblokke – eller såkaldte audiospots – og titelsponsorater, som man kender det fra radiomediet.
Til det formål har Podads udviklet et programmatisk spor, som gør det muligt for annoncører og bureauer at afregne med podcasterne på CPM-niveau, som man kender det fra digital markedsføring. Samme løsning er også mulig i Soundcloud i hele Norden.
Podcasting vinder frem i Danmark
Podads ser ”store muligheder i markedet”, og retter man blikket mod danskernes forbrug af podcasts, så er der heller ingen tvivl om, at podcast-mediet vinder frem.
Ifølge nye tal offenliggjort af Danmarks Statistik den 27. august, så har 40 procent af befolkningen lyttet til podcast i marts, april og maj 2020. Til sammenligning lyttede blot 12 procent til podcasts i 2010.
Det er især den yngre del af befolkningen, der lytter til podcasts, ligesom der er stor geografisk spredning. Forbruget er størst i hovedstaden, hvor halvdelen lytter til podcasts, mens det næststørste forbrug findes i Midtjylland, hvor to ud af fem benytter podcasts, mens nordjyder og sjællændere lytter mindst.
Podads er langt fra de første, der forsøger at kommercialisere podcast-mediet herhjemme, hvor flere af de etablerede medier – og nye – gennem flere år har satset på podcasts, ligesom Bauer Media, Danmarks største kommercielle radio-aktør, tilbage i 2019 gjorde det muligt at købe annonceplads i såvel radiokanaler som podcasts på selskabets programmatiske reklameplatform.
Men Podads mener, at “det er nu, markedet er klar til et rendyrket podcast-bureau”.
" Audio annoncering er i vækst i mange af de større markeder herunder USA, Storbritannien og også i SverigeJens Holm | meejer af Podads | CEO og partner i Concept CPH.
Podads: Stort set ingen reklame-støj
Ifølge Podads, så er et af det relativt unge lydmedies fordele som annonceplatform, at lytteren aktivt vælger et podcast til, hvilket åbner op for ”fordybelse, nærvær og koncentration”.
– Formidlingsgraden er høj, og støjen fra andre platforme og annoncer er meget lav eller slet ingen, siger Anne-Kathrine Pommergaard, der understreger, at ”Podads ønsker at bidrage til, at podcasters kan levere godt indhold uden at tage brugerbetaling fra lytterne og stadig give de dygtige kreatører mulighed for at tjene på deres produktion gennem gode og relevante partnerskaber”.
Ifølge Rasmus Fermann, medejer af Podads, så er det nye bureau kommet godt i vej med opbygningen af et netværk af podcastere, heriblandt nogle af landets mest populære.
Det gælder blandt andre Christian Fuhlendorff med ”Hva’ Så?!!, ”Mediano” med Peter Brüchmann i spidsen, Qvortrup Media med ”Borgen Unplugged” og ”NFL showet”, Veloropa med bl.a. Claus Elming.
– Og så har vi allerede godt gang i forretningen med aktive annoncører som HBO, Samsung, Heineken, med flere, oplyser han i en pressemeddelelse.
Heri forklarer Jens Holm, medejer af Podads samt CEO og partner i Concept CPH, det digitale bureaus interesse i Podads således:
– Audio annoncering er i vækst i mange af de større markeder herunder USA, Storbritannien og også i Sverige. Vi forventer, at de danske annoncører ligesom i andre markeder vil følge denne tendens, og derfor er dette marked særdeles interessant for os. Særligt den programmatiske del, hvor audiomediet møder en digital tilgang og skala, tiltaler os, siger han.