– Vi kunne ikke have skabt det, vi gjorde, uden hinanden. Farvel og tak, Duc. Hilsen Peter Wibroe.

Sådan lyder Peter Wibroes hilsen til afdøde Jan Duckert, med hvem han skabte reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners, der i årtier var det førende bureau i Danmark.

Fra begyndelsen af 1970’erne var de makkerparret, der rykkede den danske reklamebranche fremad, mens ikoniske kampagner for blandt andre Tuborg så dagens lys.

Arbejdsfordelingen imellem dem var – indtil Peter Wibroe sagde farvel til bureauet ved årtusindeskiftet – klar: Wibroe var den kreative. Duckert var forretningsmanden.

– Det er lidt ubeskedent, men vi var altså det mest markante bureau i de næste 20-25 år, sagde Jan Duckert i 2017 i et interview forbindelse med sin 70-års fødselsdag.

“Man gjorde sig umage”

Fra bureauet We Love People, som Jan Duckert var medejer af, fremhæver CEO Karina Holm Henriksen Jan Duckerts evige interesse for talent og passion:

– Ingen har som Jan fostret så meget iværksætteri og givet så mange mennesker muligheden for at bevise, at de kunne forfølge og leve deres drøm ud. Jan havde vist mange mantraer, men et af de vigtigste var, at mødte han talent og passion, så støttede han op om det, troede på det, talte det op og efterlod dig med en forventning om, at du udlevede og fik vekslet det til noget brugbart for dig selv og andre, siger Karina Holm Henriksen.

Hun tilføjer:

– Jan inspirerende til, at man tænkte sig om. Man gjorde sig umage med sit spørgsmål eller sin forespørgsel, førend man bankede på Jans dør. Man ville for alt i verden aldrig fremstå uskarp eller overfladisk i Jans selskab. Det var lidt som om, han kunne kigge igennem dig og ind i dine tanker. Han formåede at sætte barren højt for samtalen ved sin blotte tilstedeværelse.

Hun forklarer videre, at Jan Duckert fra den første dag inspirerede med sin formel: Du skal elske dine kunder ihjel”. 

– Jan var skarp og mentalt sulten. Han elskede faglige udfordringer, han ikke havde mødt eller tænkt over før. Han sprudlede når han kom hjem fra sine årlige besøg hos Google og kom gladeligt og delte ud af visdom og åbenbaringer, han fik undervejs, siger Karina Holm Henriksen. 

Hun slutter: 

– Ingen kunne eller kommer sikkert til at kunne kalde Christina (Christina Blak, kreativ direktør, We Love People, red.) og jeg for ”to smarte cigarer”, men det kunne Jan, og det vil vi bære med os i respekt og ære og i mindet om Jan.

De kreatives “guard”

Fredag satte Jesper Kunde og Frederik Preisler over for Markedsføring ord på, hvad Jan Duckert har betydet for den danske reklamebranche.

– Jan var den, der sørgede for, at de kreative fik lov til at lave alt det, man ikke normalt får lov til at lave som kreativ. Han var deres guard. Hvis de ikke fik deres frirum, kørte han hårdt tilbage på kunden – han forsvarede den kreative frihed, sagde Jesper Kunde, mens Frederik Preisler sagde:

– Jeg har altid haft en opfattelse af, at han var – om ikke den første – så i hvert fald en af de første, der forstod, at kreativitet har en værdi. Da han kom ind i branchen, levede bureauerne vist mest af provision, men Duckert forstod, at det, Wibroe kunne, var meget mere værd end at få lidt procenter på medieindrykningerne, sagde Frederik Preisler, der fortsatte: 

– Dermed gjorde han ikke blot deres egen forretning mere værd, men skabte også en respekt om det kreative håndværk, som mange har levet af siden.

Peter Wibroe fortæller til Markedsføring, at han for nuværende ikke ønsker at sige mere.

Jan Duckert blev 73 år.