Først samlede vi på kort med vilde dyr. Så var det havets fauna – og lige nu er det mini-køkkenhavepotter, vi elsker at få med hjem fra indkøbsturen.
Dansk Supermarked-kæderne Bilka og Føtex har gennem de seneste to år haft stor succes med kampagner, hvor danskerne får udleveret samlekort med vilde dyr, dyr og fisk fra verdenshavene – og netop nu er det små køkkenhavepotter, der hitter.
Kampagnen Min Køkkenhave, der blev lanceret i Føtex og Bilka den 23. april, giver mulighed for at samle 24 forskellige mini-køkkenhavepotter – og efter bare tre uger har danskerne fået udleveret over fem millioner potter.
Man skaber noget
Og ifølge livsstils-eksperten Henrik Byager er der flere grunde til at kampagnen har succes.
– For nogen kan det være uoverskueligt med en rigtig køkkenhave, men med de her 24 små køkkenhavepotter har du et koncept, der er let at forstå og let at gå i gang med. Du kan skabe noget – og du kan hurtigt se effekten af det. Dét er motiverende for både børn og voksne. Og så er det jo bare et ekstra krydderi på indkøbsturen, siger han.
Henrik Byager tilføjer, at køkkenhave-idéen desuden rammer direkte ned i en samlermani, som hersker blandt forbrugerne i Danmark lige nu.
Deler vores haver
Og Min Køkkenhave er ikke kun blevet modtaget positivt i de fysiske butikker.
På Facebook har masser af brugere lagt billeder op af deres små køkkenhaver, ligesom der er oprettet flere lokale Facebook-grupper, hvor brugerne bytter potter med hinanden.
Én af dem, der har delt sin samling på Facebook, er Marcus Toft på seks år fra Nørresundby. For ham er det en stor sejr, hver gang en ny grøntsag kommer i samlesættet. Og så kan han tilmed bidrage med grønt til aftensmaden, lyder det fra Marcus’ far, Teddy Toft, der hjælper Marcus med at holde styr på alle potterne.
Så nu venter familien bare på, at planterne rigtigt får vokseværk, og skulle Marcus mangle en potte eller to til samlingen, kan han og alle andre samlere glæde sig over, at Dansk Supermarked har taget konsekvensen af den store succes og forlænget kampagnen nogle uger ind i juni, oplyser Bilka-direktør Mark H. Nielsen, som selv er rigtig godt tilfreds med kampagnen.
I tråd med strategien
Han oplever et stor engagement omkring kampagnen, både eksternt og interne:
– Vi oplever, at det er ung som gammel, der sætter jagten ind på den komplette samling til køkkenhaven, men i særdeleshed børnefamilier, som jo udgør en stor del af Bilkas kunder, siger han.
Mark H. Nielsen fortæller, at også medarbejderne engagerer sig i kampagnen, bl.a. med konkurrencer afdelingerne imellem, og så er netop aktivering en vigtig ting for Bilka:
– Det, at der følger nogle aktiviteter med kampagnen er også i tråd med Bilkas overordnede strategi – hvor ét af punkterne er Bilka Live, der knytter sig til forskellige aktiviteter såsom aktiviteterne forbundet med Min Køkkenhave, Star Wars på drive in Bio og Børnenes planteskole. Og så passer konceptet jo lige til sæsonen. Vi oplever generelt, at alt til haven hitter hos danskerne lige nu, og her falder Min Køkkenhave jo bare rigtig godt ind, slutter Mark H. Nielsen.