Den internationale prisuddeling Solal Marketing Award – populært kaldet shopping centrenes Oscar – blev i år nærmest en magtdemonstration fra kongerigets ældste storcenter, Rødovre Centrum.

Med tre guld, en sølv, og en special distinction award blev det danske center således det mest vindende af alle ved awardshowets 2018-udgave, der netop er afsluttet i Amsterdam.

En jury på 18 internationale marketingeksperter har udvalgt de mest kreative og velgennemførte marketingkampagner, og det danske center var i år oppe mod kampagner fra flere end 216 shopping centre fra 22 lande. 

Og selv om Rødovre Centrum, som alle andre shopping centre, naturligvis også begår sig udi klassisk taktisk marketing, så har man i Rødovre tradition for at kaste sig ud i usædvanlige initiativer.

Slår rekorden fra 2017

I arbejdet med kampagnerne har Rødovre Centrum fået hjælp af de to reklamebureauer We Love Ads og Spasiba, som begge er faste samarbejdspartnere hos Rødovre Centrum.

Og alle parter er naturligvis stolte og glade over, at man løb afsted med den fornemme høst:

– Sidste år vandt vi tre sølv awards, og det var en rekord, som ingen turde håbe på, at vi kunne slå i år. Men det gjorde vi, siger marketingdirektør fra Rødovre Centrum, Charlotte Andersen.

Samme Charlotte Andersen har gennem årene været frontløber på stribevis af prisbelønnede marketing-aktiviteter fra centerets side.

Tradition for vilde ideer

Tidligere har man fx kørt en reklamekampagne bestående af bl.a. katalog, fotoserier og reklamefilm, der havde ejerne selv i front som fotomodeller.

Hele fire generationer endda – alle efterkommere af stifteren Aage Knudsen, der fik centeret opført i 1966.

I kampagnen optrådte de forskellige familiemedlemmer i flotte kulisser og klædt på efter forskellige temaer, som jagt eller klassisk musik.

Et år lod man også kunderne caste som modeller, hvilket bl.a. gav mulighed for at møde 83-årige Inger fra Frederiksberg – kærligt betegnet ”Hattesamleren” – og den 38-årige pædagog Danny fra Vallensbæk med tilnavnet ”Den Skæggede Skurk”.

Priser til Rødovre Centrum ved Solal Awards 2018

  • Guld Award og Special Distinction Award for kampagnen ”Vi krammer vores kunder” i kategorien Brand Awareness & (Re) Positioning
  • Sølv Award for kampagnen “Bad Santa” i kategorien Brand Awareness & (Re) Positioning
  • Guld Award for kampagnen ”Carpool Karaoke” i kategorien Emerging Technology
  • Guld Award for kampagnen “Release Party” i kategorien Grand Opening/Expansion/ Refurbishment

Se film om sidstnævnte kampagne her.