I løbet af sin karriere trådte Per Pedersen ud fra den danske reklamebranche og blev en af ledende kræfter hos Grey i New York. Her blev han den måske mest prisvindende danske kreative nogensinde, før han for et par år siden forlod Grey, rykkede hjem til Danmark med sin familie og startede bureaunetværket by The Network.

Per Pedersen bliver af nogle af sine nærmeste samarbejdspartnere beskrevet som en sjælden kompromisløs kreativ, der har sat nye standarder for de ambitioner, man kan have i den danske reklamebranche. Kort sagt har han sat dansk reklame på verdenskortet.

Vi har spurgt tre af dem, der kendte ham bedst, hvad der kendetegnede Per Pedersen som kreativ.

Lars Samuelsen, CSO ved Grey Group, startede i praktik hos Per Pedersen i 1999:

“For mig er det svært at beskrive mennesket Per uden at beskrive den passion, dedikation og kærlighed, han havde til håndværket. Han var bannerfører for, hvad god kreativitet kan gøre for mennesker, virksomheder og brands, og han dedikerede meget af sit liv til at sprede det budskab. Når du, som Per var, er så passioneret omkring dit arbejde, så bliver du også kompromisløs. Per kæmpede for den gode idé, og han troede på, at ideer skal beskyttes for at komme ud i sin reneste form. Han satte ideerne, kreativiteten og arbejdet først. Også før banaliteter som penge eller det politiske spil på et bureau. Per var drevet af en næsten kunstnerisk ambition, og kompromisløsheden betød, at han kunne sidde på et mindre, aarhusiansk bureau, tage til Cannes og hive løver med hjem.”

“Per sagde engang til mig, at hans største styrke var, at han ikke startede med et kreativt håndværk. Han startede som strateg og blev kreativ. Det betød, at han kiggede rendyrket på ideer og ikke som copywriter eller art director. Han har været kendt for at bryde formater og udformning og udfordre, hvad man kunne og ikke kunne. Han interesserede sig ikke for “det vi plejer”, det fyldte mere, hvad vi kunne. Hans aftryk har været globalt, og der er kommet kondolencer ind fra hele verden. Det er tydeligt, at han efterlader sig rigtig mange mennesker, der føler, at han kæmpede for deres ideer og for at gøre dem bedre kreativt. Han har løftet og flyttet en masse mennesker og givet dem et spændende og rigt liv. Jeg er en af dem, han har kæmpet for.”

Thomas Busch, Global Creative Advisor:

“Jeg har kendt Per de sidste 20 år fra dengang han var på Grey i Aarhus, hvor jeg sammen med Martin Werner lavede nogle af mine første reklamefilm i mit første produktionsselskab. Og jeg har for alvor lært Per at kende professionelt for cirka 10 år siden, da han bosatte sig i New York og opbyggede en kultagtig status som Creative Chairman for WPP – en ny rolle, som han selv havde opfundet, der betød, at han fik kreative kontorer verden over til at oppe sit game og satte fokus på, hvad god kreativitet egentlig er.”

”Vi har også arbejdet tæt sammen i kraft af, at han pitchede Grey ind som bureau på Carlsberg-brandet for fem-seks år siden. Her var jeg ansat til at varetage Carlsberg-brandet som kreativ direktør, og vi fik Grey på som bureaupartner globalt. Vi arbejdede her sammen tæt i fire år, før Per stoppede i Grey for at starte by The Network op. Her flyttede han også hjem til Danmark igen sammen med sin familie.”

”Per var som kreativ ikke bange for at være kompromisløs. Han var ikke bange for at sige, hvad han synes, der var godt og dårligt. Og hans erfaring gjorde, at han havde en klar fornemmelse, som var meget velbegrundet. Han havde talent for god smag og god kommunikation. Men han evnede også at træffe de rette beslutninger.”

”Han havde også en meget udansk måde at gå til kreativitet på. Årene i USA forstærkede også hans evne til at tage styring på processer. Det gjorde, at folk også fulgte ham.”

”Han efterlader et stort aftryk på den danske reklamebranche. Han har sat et højt ambitionsniveau og har været inspirerende for mange jævnaldrende danske kreative. At følge ham har været lidt som at se Viktor Axelsen vinde alt i badminton. Man har fået en stolthed ved at være dansk, en patriotisk følelse af, at vi godt kan. Og han har været med til at bane vejen for, at andre danske kreative også har kunnet slå igennem internationalt.”

Jan P, creative director M2 FILM:

“Per er en legende. Han var et kreativt fyrtårn, bannerfører for dansk kreativitet og fuldstændig kompromisløs. Jeg er virkelig ødelagt over, at han er gået bort, jeg har brugt så meget af mit liv sammen med Per. Da vi arbejdede sammen på Grey, præsenterede vi ikke for kunden, medmindre vi var 100 procent sikre på, at det var den rigtige løsning. Det kunne altid blive bedre, og han lagde ikke fingrene imellem, når han sagde det til de kreative. Det gjorde folk dygtigere, og der er mange i reklamebranchen, der skylder ham deres karriere.”

“Pers trademark var den uendelige lyst til at lave noget, der gjorde en forskel, og særligt de sidste par år brugte han sin kreativitet til at gøre verden til et bedre sted. Han var et fantastisk menneske at være sammen med. Jeg har altid kaldt ham verdens klogeste mand i sjov, for han vidste alt om alting. Især indenfor branchen. Han var enormt vidende og fyldte på en fed måde. Per var godt selskab. Og så kunne han sende et smil, der var så tilstedeværende, at jeg altid vil savne det.”