Alle er efterhånden ved at være godt trætte af covid-19. Men den træthed må ikke sætte sig og blive til manglende forståelse mellem mennesker. 

Sådan lyder budskabet fra Sundhedsstyrelsen i en ny kampagne, skabt i samarbejde med Advice og produktionsselskabet Octopuss.

Tidligere har styrelsen sat selveste direktøren, Søren Brostrøm, i den visuelle kampagnefront – med flere priser til følge.

Men denne gang sættes filmscenerne i henholdsvis renæssancetiden og ”det vilde vesten”, mens Brostrøm holder sig til en udtalelse i en pressemeddelelse. 

”Der kan være gode grunde til, at nogle er mere forsigtige end andre og fx holder sig lidt længere væk,” siger han i meddelelsen og tilføjer:

“Det skal vi have respekt for, og vi skal tage lidt ekstra hensyn til ham eller hende, der står foran i køen eller ved siden af os i bussen. For det er sådan, vi kommer igennem den her vinter sammen”,

Artiklen fortsætter under billedet.

Scene fra Sundhedsstyrelsens "western"-film, der opfordrer danskerne til mere corona-rummelighed. Foto: Fra kampagnefilmen.

Følelsesladet debat

Den nye kampagne bærer titlen Stå sammen og består af to film, som blandt andet bliver vist på TV og sociale medier den kommende tid. 

Med filmene tager Sundshedsstyrelsen og Advice igen humoren i brug og placerer daglige corona-skærmydsler i ”historiske” omgivelser for at vise, at selv store konflikter kan løses ved at vise hensyn til hinanden.

Og hos HOPE Projektet, der har fulgt danskernes handlinger og holdninger under hele epidemien, siger professor Michael Bang Petersen, som er ansvarlig for projektet, at der er brug for den gensidige respekt.

”Debatten bliver mere følelsesladet, jo længere epidemien varer. Og det er ikke bare i supermarkedet eller på kontoret, det kommer til udtryk. Det kan også splitte venner og familier,” siger han i meddelelsen og tilføjer:

”Men i virkeligheden handler det ikke om, at nogen mennesker er onde eller egoistiske. Vi prøver alle at gøre det, vi mener er bedst i forhold til at komme ud af epidemien. Det kommer bare til udtryk på forskellige måder.”

Se de to nye film her.