I dag går Sundhedsstyrelsen i luften med en ny, national kampagne, der siger tak til danskerne. Tak for, at vi “har fået livet tilbage”.
Kampagnefilmen udspiller sig til Jokerens velkendte hit “Godt taget, klap dig selv på skulderen”. Det er Christopher Læssøe, der rapper igennem danskernes afsavn og oplevelser i corona-tiden for til sidst at levere en kæmpe hyldest og tak til danskerne.
”I halvandet år har vi haft fokus på restriktioner og anbefalinger i vores kommunikation og kampagner. Og med denne kampagne markerer vi, at en ny æra er begyndt,” siger Eva Tolstrup Ziegler, kommunikationsdirektør for Sundhedsstyrelsen, i en pressemeddelelse om kampagnen.

Hun tilføjer:
”Derfor hylder vi danskerne for deres store opbakning til COVID-19-vaccinen. For det er den tilslutning, der har sikret, at vi igen er tilbage til normale tilstande.”
”Alle brikker faldt på plads”
Det er PONG, der er det kreative bureau bag kampagnen.
Og Sigurd Bjerre, der er partner og kreativ chef på bureauet, siger i meddelelsen, at ”der var ikke langt fra briefen om en hyldest til danskerne for den store vaccinetilslutning, til idéen om at vi skulle lave en hyldestsang.”
”Og hvad var mere oplagt, end “godt taget, klap dig selv på skuldren”, når det nu rent faktisk er en vaccine i skulderen, vi hylder,” siger han.
Om valget af kunstner og instruktør siger han:
”Vi var aldrig i tvivl om, at det var Simon Bonde, der skulle instruere filmen, da han både har en baggrund fra rap-verdenen og mestrer at balancere den humoristiske disciplin.”
”Og da vi fandt frem til Christopher Læssøe som vores hovedrolle, så faldt alle brikkerne på plads. Nu håber vi så bare, at danskerne også tager godt imod vores hyldest til dem.”
Hvorfor ikke Advice?
Der er dog ikke kun tale om en fejring, påpeger Eva Tolstrup Ziegler.
”Vi ønsker også at få synliggjort, hvor vigtigt det er, at der fortsat er stor tilslutning til COVID-19-vaccinen fremadrettet,” siger hun og tilføjer:
”Og så håber vi selvfølgeligt også, at vi med denne kampagne kan få de sidste grupperinger af danskere med, hvor vaccinetilslutningen endnu ikke er så høj.”
" Vi har, som du nævner, haft et langt og virkelig godt samarbejde med Advice. Men vi har også løbende gjort brug af andre bureauer til udvalgte opgaver.Eva Tolstrup Ziegler, kommunikationsdirektør, Sundhedsstyrelsen
På Markedsførings spørgsmål om, hvordan det kan være, at det ikke er Advice, der står bag kampagnen – altså det bureau, som Sundhedsstyrelsen valgte til sin COVID-19-kommunikation tilbage i 2020 – lyder svaret på mail fra Eva Tolstrup Ziegler.
”Vi har, som du nævner, haft et langt og virkelig godt samarbejde med Advice. Men vi har også løbende gjort brug af andre bureauer til udvalgte opgaver. Vi forsøger generelt at samarbejde med forskellige bureauer, da det er med til at give nye perspektiver, udfordre vores tænkning og den vej sikre relevante, kreative produkter.”
Kampagnen kører som outdoor, i alle digitale kanaler, på SoMe og med 60 sekunders film i biografen. Den kører fra i dag, mandag den 11. oktober, og tre uger frem.
Se kampagnefilmen, der er produceret af Honeytrap, her.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger