Det er ikke mange dage siden, at direktøren for verdens største kreative festival, Philip Thomas, var ude i medierne for at rose et forslag fra reklamebureauet DDB i Sydney om at indføre en ”løvinde-kategori ved Cannes Lions-festivalen.
En kategori, der angiveligt skulle prisbelønne kreative arbejder, som kan ”vende trenden med at objektificere kønnene i reklamer”.
Og nu meddeler festivalen så, at man er klar med en nye kategori til sommer – en kategori, der netop skal belønne og hylde kreative arbejder, der ”challenges gender bias and shatters stereotypical images of men and women which remain rooted in marketing messages”, som det hedder i en meddelelse fra festivalen.
Prisen, der kan vindes, har fået titlen ”The Glass Lion: The Lion for Change”, og første jury-formand/kvinde er ingen ringere end Cindy Gallop – grundlægger og tidligere formand for reklamebureauet Bartle Bogle Hegarty og grundlægger af de to IfWeRanTheWorld and MakeLoveNotPorn.
I en pressemeddelelse fra Cannes Lions siger Cindy Gallop, at hun er beæret over at være udpeget til juryformand for den nye kategori.
– Jeg glæder mig til, sammen med den øvrige jury, at hylde cases, der sætter standarden for creativ og sociokulturel forandring.
Der kan indsendes arbejder til den nye kategori fra i dag og frem til den 27. marts.
Glas-løverne uddeles tirsdag den 23. juni – og man kan læse mere her.