Marketingafdelinger og bureauer sidder med et væld af data, som det kan være svært at finde hoved og hale i – og bruge til at træffe de rette beslutninger lynhurtigt digitalt.

Den udfordring vil Salesforce og Slack nu forsøge at gøre noget ved. Derfor lancerer Salesforce, der i december 2020 købte Slack i en kæmpe milliardhandel, det, de kalder ”Slack-First Marketing”.

Slack-First Marketing er en udvidelse af Slack, som skal gøre det muligt for virksomheder, bureauer og andre partnere at samarbejde om bedre at målrette markedsføring digitalt til kunderne.

”Vi har meget data i marketing, og hvis man ikke aktiverer data på den rette måde, bliver det ubrugeligt. Når du markedsfører dig digitalt, vil du meget gerne give kunderne en stærk, personaliseret oplevelse af, at de får de vigtigste budskaber fra dig som virksomhed. Og der er data altafgørende,” siger Majken Nielsen, der er nordisk marketingdirektør hos Salesforce. 

”I den nye funktion vil det være muligt at samle al data fra alle dine platforme i Slack. Det vil være lige fra click-through-rates, CRM, salg, kundernes tidligere præferencer, og hvilke sociale medier, kunderne bruger.”

Et digitalt hovedkvarter

Kombineret med, at Salesforce andre værktøjer også bliver en del af Slack, har Salesforce skabt det, virksomheden selv kalder for et ”digitalt headquarter” for virksomheder, som Majken Nielsen siger.

”Det er banebrydende, at Salesforce har købt Slack. Det er en platform, der kan hjælpe alle virksomheder i verden, hvis de arbejder digitalt. Nu kan vi have alle forretningsapplikationer på den samme platform, lige fra vores mailkommunikation til Google Docs. Alle applikationer kan på kryds og tværs fungerer i Slack,” siger Majken Nielsen.

De funktioner kan man også få glæde af, hvis man arbejder i et marketingteam, mener Majken Nielsen. Men de specifikke marketingfunktioner, Slack får, vil også kunne bruges helt konkret i dagligdagen, siger hun.

”Helt lavpraktisk vil du eksempelvis få en advarsel, hvis du har defineret nogle mål for en kampagne digitalt, som ikke bliver nået. Det kan være click-through-rates for en annonce for eksempel. Så vil systemet sige hey, det her fungerer ikke, og komme med forslag til, hvad der kan ændres. Det er et konkret værktøj, der kan hjælpe dig med at eksekvere dine kampagner,” siger hun og uddyber, at Salesforce ser et stort behov for at kunne agere mere intelligent på data i marketing- og reklamebranchen.

”Vi har lavet en rapport, der hedder State of Marketing. Her kunne vi se, at en marketeer i gennemsnit bruger 21 forskellige apps til at samle data. Hvis du eksempelvis har en webshop, så er der et væld af datapunkter, du kan agere på. Men det kan være umuligt at få overblik over det.”

Måske ikke bedst for alle virksomheder

Majken Nielsen tror, de nye funktioner i sidste ende vil kunne styrke kunderejsen digitalt, påvirke salg positivt og styrke brands digitalt udadtil – imens arbejdsprocessen på kampagner internt bliver bedre.

”Du kan gøre kunderejsen så effektiv som mulig og bruge data, samtidig med at du tager hensyn til alle privacy-regler. Når du har mange data, kan du også risikere, at du ender med et bombardement af kunden i din markedsføring – og så giver det ikke mening,” siger hun.

Der er vel mange virksomheder og apps, der kan hjælpe mig med data, hvis jeg sidder i en marketingafdeling. Hvorfor er jeres løsning bedre end andre?

”Der er også alternativer, så jeg kan ikke sige, at det er bedst for alle virksomheder. Men vi har selv set, når vi bruger det her til daglig, at vi vokser ekstremt meget og er meget mere effektive. Vi klan se det direkte i vores ROI, vi skaber bedre kunderejser, vi øger vores salg – og de kunder, vi hjælper med løsninger, ser også de samme positive resultater,” siger hun og tilføjer:

”Som marketingchef kan jeg også selv se, at vores kampagnearbejde bliver meget hurtigere og mere effektivt. Vi sluger vores egen medicin. Og når vi får serveret vores dataset hurtigere og bedre, så er det simpelthen en kæmpe lettelse i mit arbejde. Det betyder også, at vi langt bedre kan fokusere på det sjove i vores markedsføringsarbejde,” siger Majken Nielsen.