Mærsks nye, globale rekrutterings-video, ”Together, All The Way”, har trukket striber af kritiske røster i sit kølvand.

Især fra dansk, men også international kreativ side.

Men hvad duer så?

Markedsføring har bedt en af de internationale kritikere – James Hurman, den newzealandske branche-guru bag bøgerne The Case for Creativity og The Effectiveness Code – om at pege på en rekrutterings-video, som er spot on.

Og han var ikke i tvivl:

– Rekrutteringsvideoen fra det newzealandske politi, ”Do you care enough to be a cop?”, lavet af Ogilvy for tre år siden. Det er sandsynligvis det bedste eksempel på, hvordan man gør den slags, skriver han i en mail til Markedsføring.

”Helt almindeligt menneskesprog”

Om årsagen til, at han fremhæver netop dén film, skriver James Hurman:

– Jeg tror, at det, der gør den effektiv, er dens lette touch. Den kommunikerer et alvorligt budskab, men filmens humor og tempo gør den virkelig seværdig.

Han peger videre på, at brugen af ægte betjente i filmen – 80 styk, herunder New Zealands øverste politidirektør – giver filmen autenticitet:

– Dertil kommer, at intet i filmen føles som corporate speak. Det er alt sammen almindelig menneskesprog, skriver han og tilføjer:

– Endelig viser de mangfoldigheden i stedet for at forsøge at fortælle, at de hylder den. Sidstnævnte tilgang ender i reglen også altid med at blive klodset.

”En kampagne uden sidestykke”

At filmen ikke bare er James Hurmans personlige favorit inden for genren, men også rent faktisk har leveret varen, fortæller tallene, der siden sikrede den både Effies og løver i Cannes.

Effie-juryen skrev blandt andet:

– En ugen efter lanceringen havde filmen nået 91,8 millioner mennesker. Og den gav på 24 timer anledning til det samme antal forespørgsler om mere information, som politiet normalt modtager på en måned.

Dertil kom en stigning på 898 procent i antallet af besøg på newcops.co.nz, og – ikke mindst – det største antal kvindelige politi-aspiranter nogensinde.

Helen Flannery, senior marketing konsulent, NZ Police, sagde desuden i en pressemeddelelse i forbindelse med Effie-priserne:

– Sammen med Ogilvy har vi leveret et rekrutteringskampagne uden sidestykke. I 2017/2018 har vi fået det største antal ansøgninger til New Zealands politi nogensinde.

Den store forskel er….

Om hvorfor den newzealanske video efter James Hurmans mening rammer sin målgruppe bedre end Mærsk-filmen, siger han:

– Forskellen mellem de to er klar, mener jeg. Mærsk har spurgt ”Hvordan kan vi kommunikere alt vores corporate stuff ud til folk og pakke det ind, så det ser sejt ud?”, skriver han og tilføjer:

– Men NZ Police har spurgt ”Hvad har folk brug for at se og høre fra os for at få lyst til at være en del af os, og hvordan kan vi præsentere det for dem på deres egne vilkår.”

Se den newzealandske video her – efterfulgt af Mærsk-videoen.