23 shortlister blev henover Kr. Himmelfarts-dagene vekslet til 10 priser ved den internationale, kreative festival D&AD Awards 2022.
Priserne fordeler sig på tre Graphite Pencils, svarende til sølv, og seks Wood Pencils, svarende til bronze – hvortil kommer en såkaldt Side Hustle Pencil.
Sidstnævnte er en særlig pris til studerende, upcoming talenter og ”creative professionals with big ideas”, og sådan en nappede den tidligere Uncle Grey-kreative Hans Højte Augustenborg og hans makker, Andreas Kofoed Sørensen, der er cand.merc.
Årsagen til prisen var iværksætter-duoens meget omtalte ”Canairi” – en gul, fugleformet Co2-måler, der skal få os allesammen til at blive bedre til at åbne vinduerne og lufte ud.
De ni andre priser gik til henholdsvis & Co., The Unicorn, Hello Monday, Alex Hunting Studio, The LEGO Agency – og ikke mindst produktionsselskabet New Land.
”State of the Art”
New Land kunne således glæde sig over ikke færre end seks af de 10 danske priser ved D&AD Awards. Tre sammen med & Co. og tre sammen med The Unicorn.
Og at netop det filmiske håndværk belønnes, glæder Thor Brammer Jacobsen, der er Managing Director og Executive Producer hos New Land.
Over for mediet Markedsføring kalder han D&AD Awards “‘state of the art’ inden for kreativitet og håndværk.”

“Vi er stolte og beærede over at være med til at vinde seks pencils for to projekter, som har kostet blod, sved og tårer for alle involverede,” skriver han i en mail umiddelbart efter at de sidste priser blev uddelt i London sent torsdag aften den 26. maj.
Han tilføjer:
”Begge projekter er super stærke idéer leveret at indsigtsfulde bureauer, som anerkender, at gode idéer kræver gode film-håndværkere. Og her repræsenterer vi altså de bedste i Skandinavien, hvis man kigger på de sidste par års internationale awardshows.”
Stor vinder med trist baggrund
De helt store vindere på den internationale scene er altid værd at se nærmere på.
Og allerede torsdag stod det klart, at en af årets helt store prisvindere blev den – alt for rædselsfuldt aktuelle – case ”The Lost Class”.
Casen løb allerede ved The One Show – det var før tragedien i Texas – med 20 ud af i alt 193 Gold Pencils, og blev ved specialprisuddelingen kåret som Best of Show og Best of Discipline.
Torsdag aften blev “The Lost Class” også den store vinder ved D&AD Awards 2022: Casen vandt bl.a. to af de sjældne Black Pencils.
Det er bureauet Leo Burnett i Chicago, der står bag kampagnen sammen med Change The Ref – en organisationen skabt af Manuel og Patricia Oliver, hvis søn, Joaquin, sammen med 17 andre mistede livet i februar 2018 ved et skoleskyderi i Florida.
Aktualiteten er tragisk, men se en bid af casen herunder – og se listen over de danske vindere under filmen.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillingerDanske vindere ved D&AD Awards 2022 (pr. kategori)
Side Hustle/Start Up / Junior Professionel
SIDEHUSTLE PENCIL: Canairi – Hans Høite Augustenborg og Andreas Kofoed Sørensen
Entertainment / Scripted Short Form
GRAPHITE: Hjelm har alle dage været en god idé – & Co., New Land for Rådet for Sikker Trafik
Digital Design/Digital Experiences
GRAPHITE: Hello Monday – Fingerspelling with machine learning – for American Society for Deaf Children
Magazine & Newspaper Design / Independent Magazines
GRAPHITE: Kindling Issue – Alex Hunting Studio for Kinfolk
Entertainment / Non-Scripted Long Form
WOOD: Ekow Nimako – Rebuild the World – The LEGO Agency for the LEGO Group
Entertainment/ Entertainment Integrated
WOOD: Hjelm har alle dage været en god idé – & Co., New Land for Rådet for Sikker Trafik
Film / TV/VOD Commercials 31 – 120 Seconds
WOOD: Click – New Land/ The Unicorn for Doctors Without Borders
Film / Health & Wellbeing
WOOD: Click – New Land/ The Unicorn for Doctors Without Borders
Sound Design & Use of Music / Audio Composition
WOOD: Click – New Land/ The Unicorn for Doctors Without Borders
Casting – Performance
WOOD: Hjelm har alle dage været en god idé – & Co., New Land for Rådet for Sikker Trafik