At sitcom-serien Klovn vender tilbage til sommer er i sig selv en notorisk opmærksomheds-magnet.

Men et helt særligt billede i den forbindelse har i den grad fået danskerne til de positive SoMe-taster.

Billedet er en slags ”sammensmeltning” af Sundhedsstyrelsens corona-general siden 11. marts 2020, Søren Brostrøm, og den kendte Klovn-series evigt uheldige ”helt”, Frank Hvam.

Hvor meget på billedet er Søren Brostrøm og hvor meget er Frank Hvam?

– Det hele er Søren Brostrøm – undtaget selvfølgelig lige ansigtet, som primært er Frank Hvams. De har faktisk mange ens træk, siger Jacob Weinreich, kommunikations- og marketingdirektør, TV 2, da Markedsføring beder om en kommentar til opslaget.

Torsdag, 18. marts, klokken 21 lagde han selv det pågældende billede op på sin LinkedIn-profil, og siden da er det gået stærkt.

Jacob Weinreich, kommunikations- og marketingdirektør, TV 2. Foto: PR.

Søndag, 21. marts klokken 23, var der tikket tæt på 19.000 reaktioner plus tæt på 300 kommentarer ind.

Ingen negative kommentarer

Jacob Weinreich fortæller, at billedet er resultatet af den kreative proces, kanalen altid sætter i værk, når noget nyt skal markedsføres:

– Det kan være en et nyt koncept, en film eller en serie. Så sætter vores kreative team sig og vurderer og diskuterer ideer til, hvordan vi kan iscenesætte nyheden. Som her, hvor det altså er Klovn, der kommer igen til sommer.

Er du overrasket over modtagelsen?

– Egentlig ikke. Det er jo ikke en politisk kommentar, og vi gør ikke grin med noget. Det er bare sjovt. Og så er Søren Brostrøm jo perfekt her: Han er lige præcis den karakterfulde, stoiske person, som vi lytter til, når han taler om alvorlige emner – men som også har et smil på læben og et glimt i øjet, siger Jacob Weinreich.

Credits – TV 2

Brand Manager: Anna Støvring
Creative Director: Chaga Signe Bruun
Art Director: Sebastian Zarmoski
Copy writer + Social Media Manager: Carl-Oscar Svensson
Promo producer: Thomas Bøgelund
Projektleder: Julie Møller Lindblad
Producer: Leonora Skousen
PR: Line Aamand Hansen
CMO: Jacob Weinreich

Han hæfter sig især ved én ting:

– At man skal lede længe efter en negativ kommentar. Det hører jo til sjældenhederne på de sociale medier, hvilket vi hos TV 2 jo netop nu selv sætter fokus på i forbindelse med X Factor, siger han.

Skrev en mail dagen før

Jacob Weinreich fortæller, at ideen stammer fra et lille team af kreative hos TV 2, som også står bag de aktiviteter for Klovn, der kommer senere:

– Vi laver en kampagne, der kommer til at køre til maj, umiddelbart inden serien starter igen. Der her er bare en lille teaser, siger han.

Hvordan fik i Søren Brostrøm ombord?

– Altså vores kreative præsenterede først ideen til Casper Christensen og Frank Hvam, som syntes det var super. Og så kontaktede vi Søren Brostrøm. Vi kunne jo ikke bare bruge hans billede uden tilladelse, siger Jacob Weinreich og tilføjer:

– Jeg skrev selv en mail til ham onsdag, før vi bragte billedet og spurgte, om det var ok. Og han svarede vitterlig, som jeg skriver i opslaget: ”Det er en sjov teaser! Hils Frank og sig at han ser godt ud i jakke og slips, og at han bare skal sige til, hvis han vil låne mit røde corona-slips.”

Artiklen fortsætter under billedet.

Hele billedet af Frank Hvam/Søren Brostrøm-mikset. Foto: PR.

En rolle i Klovn?

Det er ikke første gang, Søren Brostrøm optræder i ”reklame-sammenhæng”?

– Nej, Sundhedsstyrelsen har jo selv brugt Søren Brostrøm i deres kommunikationen om covid-19. Det her er jo selvfølgelig noget helt andet, men på sin vis kan man jo godt sige, at vi bygger videre på Advices fine arbejde, siger Jacob Weinreich. 

Får Brostrøm en rolle i et afsnit af Klovn?

– Nej, det gør han ikke. Casper og Frank har ikke tænkt covid-19 ind i den kommende sæson.

Hånden på hjertet: Du må have været en lille smule spændt på reaktionerne?

– Ja, det var jeg jo nok. Det er et kildent tema vi leger med her, hvor vi lægger os op ad budskabet om at ”have tålmodighed lidt endnu”. Men det er stukket helt af i positive kommentarer. Det kan man vist kun kalde brand love.

Den nye Klovn-sæsom har otte afsnit og får premiere på skærmen 6. juni.