Royal Unibrew er i luften med kampagneklassikeren Tak Rock, men i år har kampagnen fået et markant anderledes udtryk.

– Det er 10. gang, vi gennemfører Tak Rock-kampagnen, som tidligere har taget udgangspunkt i ét kendt band. Det store corona-benspænd har gjort det klart for os, at vi risikerer ikke at få fremtidens store band, hvis vi ikke forsøger at hjælpe dem, der er på vej, siger Christian Lund-Martorell, Senior Brand Manager hos Royal Unibrew, i en pressemeddelelse.

Han tilføjer:

– Det er vores håb, at vi med dette initiativ kan hjælpe 15 danske bands tilbage på den rejse, de havde planlagt. Til glæde for dem selv – men naturligvis også for spillestederne og for alle os musikelskere.

Bryggerigigantens CMO, Kenneth Damsgaard, har tidligere over for Markedsføring forklaret, at coronapandemien har givet anledning til at gå nye marketing-veje i en tid, hvor ”solidaritet og samfundssind” er blevet nye nøgleord.

Så fremfor at fremhæve ét band, som det tidligere er sket i Tak Rock-kampagnen, sidestilles 15 bands og artister, ”der er nøje udvalgt på baggrund af deres historie, deres musik og deres repræsentation i musikmiljøet” altså. 

– Det synes vi er en meget troværdig måde for os at kommunikere på, og det giver platformen et nyt liv i en anden tidsånd, sagde Kenneth Damsgaard, da han løftede lidt af sløret for årets kampagne.

Mobil-kampagnen ser sådan ud. Foto PR.

Kampagnen, der går under titlen De aflyste navne, er skabt i samarbejde med Soundvenue Creative og er, ifølge meddelelsen, inspireret af to udfordringer:

Den ene er, at rocken er ikke den samme, som den var, da Royal Unibrew søsatte sin første Tak Rock-kampagne i 2010. Den anden er, at musiklandskabet er ikke det samme, som det var inden coronapandemien. 

– Med årets Tak Rock-kampagne markeres startskuddet for en ny æra omkring rockmusikken og måden at kommunikere til kunderne på. Disse 15 bands får en løftestang uden sidestykke, når vi tager deres navn, musik og historie helt ud i hånden på forbrugerne – bogstaveligt taltsiger Kasper Ryttersgaard, VP & General Manager hos Royal Unibrew, i meddelelsen og fortsætter:

– Med over 12 millioner øldåser med bandnavne i rotation i dagligvarehandlen, landsdækkende kampagnetryk, koncertaktiviteter og lokale samarbejder på off- og ontrade, er vi overbevist om, at Tak Rock kan gøre en enorm forskel for hver enkelt af disse artister.

Årets Tak Rock-kampagne kører på outdoor, TV, radio, biografer, digitale kanaler og gennem mediepartnerskaber.

Se TV-reklamen herunder…