Telia Danmark har accepteret at betale en bøde på 100.000 kroner for ikke at have oplyst i reklamer, at rabatten på køb af en telefon eller tablet var betinget af, at der blev tegnet abonnement.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Sagen stammer fra foråret 2020, hvor Telia reklamerede på sin hjemmeside og på Facebook med, at forbrugerne ved brug af en særlig rabatkode kunne få 500 kroner i rabat på en mobiltelefon eller tablet.

Hvad teleselskabet imidlertid ikke oplyste forbrugerne om, var, at rabatten var betinget af, at forbrugeren samtidig oprettede et mobilabonnement.

Forbrugerombudsmanden behandlede sagen efter at have modtaget en klage fra en forbruger i april 2020 og valgte at politianmeldte Telia for overtrædelsen i december 2020.

Og nu har teleselskabet så accepteret bøden.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger i meddelelsen om afgørelsen:

”Man må ikke friste med rabatter uden at oplyse om betingelserne for at opnå rabatten. Det er vildledende markedsføring.”