– Jeg har nået en alder, hvor man siger “det vil jeg gerne lige” og “det skal vi også nå”. Min mand har lige solgt sit arkitektfirma, og der er mange ting, vi gerne vil gøre sammen. Der er uforløste ambitioner, som det er på tide at få gjort noget ved.

Sådan siger Tine Aurvig-Huggenberger, der fredag meddelte, at hun efter 10 år som direktør for KreaKom stopper i organisationen fra januar 2022. Hun drømmer blandt andet om at åbne et lille hotel i sydens sol, at skrive bøger – og så vil hun til at læse filosofi.

I løbet af de 10 år har hun også set en branche i rygende digital udvikling, hvor kravene bliver større og større til, hvad kommunikations- og reklameburearne skal kunne. 

– Kravene vokser hele tiden. Kommunikation bliver sværere og sværere. Der er så mange om buddet, og der er så mange platforme og så meget støj. Du skal være virkelig dygtig for at komme ud med dit budskab, siger hun. 

Vil fordybe sig i filosofi

Hvorfor vil du læse filosofi? 

– Det har jeg gerne villet i mange år. Det er dels for at få fyldt noget i hovedet og få udvidet min begrebsverden. Og så er det for at forstå, hvad det egentlig er for nogle strømninger og tanker, der ligger til grund for det, vi går rundt og foretager os i dag.

Hvad er det for nogle bøger, du drømmer om at skrive – krimier? 

– Nej, det er det ikke. Det er en bog om, hvordan det er at være mor til et barn, der kommer i fængsel, og hvad det gør ved en familie. Og så er det en bog med mine refleksioner over dansk politik og den samfundsmodel, som jeg har været dybt involveret i i mange år.

Succeser og fiaskoer

Hvad er din største succes i de 10 år, du har været i branchen? 

– Der har været mange du, haha. Ej, jeg vil nok sige, at det største er, at vi på trods af hårde odds er lykkedes med at samle branchen om en lang række ting. Vi har fået stablet mere efteruddannelse på benene, som mange er sultne efter. Vi har fået pillet et forbud mod tilbudsaviser af regeringens lovprogram. Vi har været med til at oprette CreativeDenmark. Der er mange sejre. Og så er jeg meget stolt af, at vi er lykkedes med at få foreningen til at vokse og er blevet en stærk brancheforening, der varetager medlemmernes interesser. 

Hvad er din største fiasko? 

– Det er ikke nogen hemmelighed, at GroupM har meldt sig ud af KreaKom. Det er present det, jeg er mest irriteret over lige nu – men jeg ved ikke, om man kan kalde det en fiasko. Og så synes jeg, det var en fiasko, at vi ikke fik regeringen overbevist om, at besparelser på eksterne rådgivere var en dårlig idé.

MeToo er stadig et problem

Var du for langsom som direktør til at rykke på debatten, da den første MeToo-bølge kørte for et par år siden? 

– Nej, det synes jeg ikke. Tværtimod har jeg selv været aktiv deltager i debatten lige fra starten. Jeg kan huske, at jeg i første bølge var frustreret og tænkte: Var det det? Men da Sofie Linde holdt sin tale og startede anden blølge, viste det sig, at første bølge ikke var ubetydelig. 

Hvordan det? 

– Den afslørede, at både unge mænd og kvinder mente, at nu var det nok. De gad simpelthen ikke mere, og der var sket en grundlæggende holdningsændring. Der var sat en grænse for, hvad man skulle finde sig i. Mange steder valgte man derefter at sige, at der skulle laves advokatundersøgelser. Der er jeg glad for, at vi i vores organisation sagde, at selvfølgelig var der problemer i vores branche. Det havde vi ikke brug for at slå fast. Bureauerne havde brug for redskaber, så de kunne gøre noget ved det.

I nedsatte jo også en arbejdsgruppe, der er kommet med 10 anbefalinger til ting, virksomhederne kan gøre – men synes du, branchen er i mål med problemerne endnu?  

– Det er vist det, man kalder et mildt ledende spørgsmål. Men nej, selvfølgelig er den ikke i mål. Det er en lang proces, hvor branchen skal have ændret både normer og kultur. Vi er kommet over i en fase, hvor det er åbenlyst, at det er både uacceptabelt og idiotisk. Og det er tydeligt, at folk ikke skal være bekymrede for eller blive syge af at gå på arbejde. Det er skidt for alle. Så præsterer vi dårligere, end vi kunne. Forhåbentlig er vi på vej et sted hen, hvor det er lige så naturlig en ting i virksomheder som MU-samtaler og arbejdspladsvurderinger. 

Sådan løser branchen sit største problem

Hvad er det største problem, branchen skal gøre noget ved i de kommende år? 

– Mit velmente råd er, at branchen skal være langt mere konsekvent i planlægningen af medarbejdernes efteruddannelse. Det er stadig sådan noget, hvor man enten ikke har tid eller råd. Jeg er helt overbevist om, at det er afgørende forretningsstrategisk, at bureauerne opgraderer de kompetencer, medarbejderne har.