To profiler med masser af bureau- og konsulenterfaring, Søren Berg og Kim Jong Andersen, er i luften med det nye firma, de løftede lidt af sløret for i juni 2019.
Navnet er Berg + Jong Advisory Partners, og målet er at rådgive virksomheder om udviklingen af ”strategiske fortællinger, der både er fremtidsorienterede og specifikke”.
Det fortæller Kim Jong Andersen, der i maj forlod stillingen som Director hos EY og tidligere har beklædt topposter i bureauer som DDB Denmark, Adtomic, McCann Copenhagen og Creuna. Han er i øvrigt juryformand for Danish Digital Award (DDA).
Partneren er Søren Berg, der blandt andet er tidligere administrerende direktør for MSLGroup i Danmark og desuden har været på bureauer som Young & Rubicam, McCann og Bergsøe 4. Dertil kommer erfaring med konsulentrollen fra blandt andre McKinsey & Company.
– Vi har begge bevæget os i såvel bureau- som konsulentbranchen, og vi mener, at der er behov for et strategisk rådgivningshus som vores, forklarer Søren Berg, der fortæller, at Berg + Jong Advisory skal ”bygge bro mellem konsulentverdenens ofte lidt tørre, fakta-baserede tilgang og bureauernes mere fantasifulde”.
Den store fortælling
Målet er – som Kim Jong Andersen formulerer det – at klæde virksomheder bedre på i en verden, hvor ”den eneste konstant er forandring”.
– Virksomheder havner som en konsekvens af den digitale transformation ofte i lidt af et projektmareridt i disse år, hvor alt foregår fragmenteret og det kan være svært at få enderne til at hænge sammen, siger han.
Derimod, påpeger han, har meget få i virksomhederne det store overblik og har brug for den store fortælling, en såkaldt ”Future Story”.
– Den adskiller sig fra virksomhedens kernefortælling, da at en Future Story handler om at positionere og tage ejerskab på ”What’s Next” og ikke ”What’s Past”, siger Kim Jong Andersen.
Der er altså tale om en historie, som såvel internt som eksternt kan forklare og visualisere, hvorfor udvalgte investeringer og projekter kan være med til “at give virksomheden en større andel i sin egen fremtid”.
– Konventionel programstyring dur ikke længere, siger Kim Jong Andersen, der mener, at der er brug for at udvikle stærkere, fælles strategiske referencerammer i virksomhederne, så alle i højere grad får det samme billede af, hvordan udfaldet kan se ud.
– Hvis man bare er blevet præsenteret for de samme ord i den samme Power Point-præsentation, er der en god chance for, at man bare fortolker dem på forskellige måder, og så opstår der pludselig konkurrerende opfattelser, siger Kim Jong Andersen.
Og det er netop her, partnernes erfaringer med konsulentverdenens analytiske forretningstilgang og bureauernes kreative kompetencer kommer til sin ret, mener Søren Berg.
– Vi dykker ned i virksomhedernes maskinrum, analyserer, og kortlægger i sidste ende den måde, hvorpå virksomheden bedst differentierer sig fra konkurrenterne, siger han og fortsætter:
– Det munder ud i et oplæg til en ny, fremadskuende fortælling, der skal gøre det tindrende klart for alle virksomhedens interessenter, hvor virksomheden er om fem og ti år.
Gør som Elon Musk
De to partnere ser gerne, at endnu flere danske virksomheder løfter blikket, giver los og tør gøre som eksempelvis Elon Musk.
– Space X er jo kongeeksemplet. Ikke mindst opsendelsen af SpaceX Falcon Heavy-raketten, hvor Elon Musk egen Tesla Roadster samtidig blev sendt i kredsløb om solen, giver jo en fantastisk, strategisk referenceramme for alle, siger Kim Jong Andersen, der fortsætter:
– Der er næppe mange i Elon Musks virksomheder, der er i tvivl om, hvad det endelige mål er: Nemlig at kolonisere Mars inden 2050. Det er ikke sikkert, at det nogensinde bliver til noget, men det giver alle interessenter omkring virksomheden en meget ambitiøs, konkret og fremadskuende fortælling at stræbe efter, siger Kim Jong Andersen.
Berg + Jongs Advisory Partners’ arbejde for virksomhederne – indtil videre er der kunder i butikken inden for tech- og finance-brancherne – udmønter sig som nævnt i et strategisk oplæg til en ”Future Story”, der bl.a. kan bruges som en brief, eller en drejebog, af de bureauer, virksomheden arbejder sammen med.
– Vi kommer ikke selv til at udarbejde den konkrete kreative kommunikation, fastslår Kim Jong Andersen og Søren Berg, der derimod ser frem til, at samarbejde med andre i branchen om at få virksomhedernes store fortællinger vakt til live.