For første gang siden 1954 blev verdens mest prestigefulde kreative festival og awardshow, Cannes Lions, aflyst. Ikke udskudt. Ikke gennemført virtuelt. Droppet. 

Et seriøst slag i den sydfranske stråhat for de mange tusinde bureau- og marketingprofessionelle fra hele verden, der hvert år flokkes i den berømte film- og badeby for at hylde klodens bedste kreative kommunikation. 

Så for alligevel at byde på en snert af Cannes-atmosfære har vi bedt to af sidste års Grand Prix-vindere – Morten Grubak, Executive Creative Director, Virtue Nordeuropa, og Trine Keller-Andreasen, Head of Strategy hos Another – om at pege på et par af deres personlige favoritter til i år. Altså, hvis og hvis … 

Trines valg: Project Understood 

Kunde: Google AI / Canadian Downs Syndrome Society
Bureau: FCB New York
Ville vinde Grand Prix i: Creative Use of Data eller Brand Experience 

”Project Understood” er skabt af Google og den canadiske Downs-organisation, og det tager udgangspunkt i, at Googles stemmestyrings-feature ikke kan forstå mennesker med Downs Syndrom. Google inviterer Downs-personer til at ”låne deres stemmer”, så Googles kunstige intelligens kan ”lære” og blive bedre. 

De to Grand prix-vindere

Trine Keller-Andreasen, Head of Strategy hos Another.
Sammen med det succesrige svenske bureau Forsman & Bodenfors var hun en bærende kraft bag bureauets Grand Prix i Creative Strategy-kategorien for The E.V.A. Initiative for Volvo Cars.

Morten Grubak, Executive Creative Director, Virtue Nordeuropa.
Sammen med sit team sidste år vandt han den første danske Grand Prix i Cannes siden 2003. Den faldt i kategorien Digital Craft for casen adDRESS the Future for modebrandet Carlings.

– Casen siger noget om Google, om hvad brandet og virksomheden står for. Det er smukt, at indsigten i et land, som også har mange dialekter og sprog, samtidig er så enormt universel, siger Trine Keller-Andreasen og tilføjer: 

– Dertil kommer, at Googles produkter er nice to have for de fleste mennesker, men virker ofte ikke for dem, der har allermest brug for dem. Ideen her er empatisk og smuk og vil også kunne bruges til at hjælpe mennesker med Alzheimers og sclerose. 

Trine Keller-Andreasen fremhæver også bureauets arbejde: 

– De formår ikke bare at forvalte Googles purpose så fint, men forstår også teknologien bag, samtidig med at de evner at gøre det universelt relevant. Dermed gør de også Google stærkere, siger hun og tilføjer:

– Google kan ikke hjælpe folk, hvis der ikke findes nok data – og den data kan kun mennesker hjælpe med at skabe. Der er positivitet og kraft i ideen. Og det her giver mig en grund til at bruge Google. 

Se film om Project Understood herunder.

Trines valg: The Moldy Whopper

Kunde: Burger King
Bureauer: Ingo Stockholm, David Miami og Publicis
Ville vinde Grand Prix i: Outdoor eller Brand Experience

”The Mouldy Whopper” er en kampagne fra Burger King, som har til formål at fortælle forbrugerne, at man dropper kunstige tilsætningsstoffer på kædens restauranter. Det kreative greb er blandt andet fotos af mugne burgere og en time lapse-film, der viser den fremskridende mugningsproces.

Opgaven

Vælg to cases, som du tror ville have taget Grand Prix i Cannes i år. Fortæl os i hvilke kategorier, dine favorit-cases ville være strøget til tops – og hvorfor. Peg også på en dansk case, som efter din vurdering ville have gjort det godt i Cannes i år.

– Det er måske et oplagt valg. Men det er altså en case, der reelt forandrer måden, man tænker på i marketing. Især måden, man tænker kommunikation af mad og FMCG. Og det må bare anerkendes, siger Trine Keller-Andreasen og tilføjer:

– Læg dertil, at det har krævet utrolig meget arbejde at få det her på plads. Altså, hvor mange burgere de ikke har været igennem – det er jo så vildt. For at lande i noget så såre simpelt som en time lapse af en rådden burger.

Trine Keller-Andreasen er med på, at kritikere har kaldt det en kampagne til branchen, snarere end til forbrugerne, men siger:

Trine Keller-Andreasen, head of Strategy, Another CPH. Foto: PR.

– Det står stadig klart, at forbrugernes viden om, at Burger King har taget tilsætningsstofferne ud af deres burgere, er femdoblet. Og det står klart, at man kan måle en 80 procent højere positiv/neutral holdning til brandet blandt de, der har set kampagnen, siger hun og tilføjer:

– Det handler om totaloplevelsen af brandet, og både strategisk og effektmæssigt leverer ”The Mouldy Whopper”. Det er jo nu en gang det, der er vores fornemste opgave: At vores kreativitet leverer resultater på bundlinjen. Og sommetider må man også bare overgive sig. Som her. En klar Grand Prix-kandidat. 

Se ”The Mouldy Whopper”-filmen herunder. 

Mortens valg: Parkscapes

Kunde: Regent Park School of Music 
Bureau: BBDO Toronto
Ville vinde Grand Prix i: Entertainment Music 

For at skaffe penge til drift går Regents Park School of Music i Toronto sammen med produceren Frank Dukes, og skolens elever indspiller en CD med musik og kor-bidder til brug for sampling. CD’en sendes ud til en række musikproducere og lander blandt andet hos Taylor Swifts producer … 

– Den kreative idé her er selvfølgelig, at hver gang en musikproducer bruger en lille bid fra CD’en til et nummer, så skal man betale royalties til skolen, siger Morten Grubak.

Morten Grubak, Executive Creative Director, Virtue Nordeuropa. Foto: PR.

Han tilføjer, at skolen på den måde ”opnår at generere penge selv i stedet for at søge.” 

– Deres egen musik bliver en indtjeningskilde, og gør det nemmere for andre unge også at få adgang til at lave musik. Det er Den Handlende Idé i virkeligheden, og det er virkelig stærkt tænkt. Som flødeskum på lagkagen lander elevernes CD tilfældigvis hos superstjernen Taylor Swifts producer. 

Med det resultat at eleverne nu er med på et af numrene på hendes seneste album ”Lover”. Hvortil kommer, at stjernen ved siden af har doneret et ikke oplyst beløb til skolen.

– Det er en af mine klare Grand Prix-favoritter. Årets juryformand for Music skulle have været Wyclef Jean fra The Fugees, og jeg gætter på, at hans jury ville have set en Grand Prix-vinder i denne case. 

Se film om Parkscapes herunder.

Mortens valg: The Punishing Signal 

Kunde: Mumbai Police
Bureau: FCB India Advertising LLP
Ville vinde Grand Prix i: Creative Effectiveness eller Out of Home

For at adressere det omsiggribende dytteri og en konstant stigende støjforurening i Mumbais gader lancerede byens politi sammen med bureauet FCB India Advertising LLP en kampagne, der skulle lære trafikanterne at holde fingrene fra hornet. På den hårde måde. 

– Ideen i ”The Punishing Signal” en enkel: En støj-føler forbindes til lyskurven og timeren, der fortæller, hvor længe endnu, der er rødt. Går lydniveauet over de kritiske 85 dB, så ryger vente-nedtællingen tilbage på maks, siger Morten Grubak om kampagnen. 

– Budskabet er ”Honk more, wait more”, og det er da en call to action, der er til at forstå, siger han og tilføjer: 

– Man ved fra forskning, at støjforurening er en usynlig dræber, men det er ofte et overset emne. Alene i Europa dør tusindvis af mennesker af støjforurening, og i mange lande, herunder Indien, er det et kæmpe problem. Folk dytter simpelthen bare hele tiden og uden grund, siger Morten Grubak, der kalder casen ”en simpel idé med masser af humor og et alvorligt grundbudskab.”

" Det er da en call to action, der er til at forstå.
Morten Grubak, Executive Creative Director, Virtue Nordeuropa.

– Man testede folks tålmodighed og fik gjort opmærksom på problemstillingen. Jeg synes, det er en fremragende metode til få folk til at forstå konsekvenserne af deres handlinger, siger han og tilføjer: 

– Og så viser casen også, at genial outdoor ikke behøver at være kompliceret. Jeg tror, den ville være røget til tops i Cannes. 

Se film om The Punishing Signal herunder.

Enighed om potentielt dansk Cannes hit

Markedsføring bad også Trine Keller-Andreasen og Morten Grubak om at pege på en dansk case, som de mente ville gøre det godt i Cannes i år. 

Og valget faldt for begges vedkommende, og ganske uafhængigt af hinanden, på filmen ”Life”, som The Unicorn – med Thomas Pries og Peter Metcalfe som Lead Creatives – udkom med for Læger uden Grænser i december 2019. 

– Jeg ville have haft rigtig stor fidus til den case i kategorien Film Craft, siger Morten Grubak, der i december selv så filmen i Imperial Bio: 

– På trods af, at lyset var tændt, blev der helt musestille i salen, under og efter, og 

jeg kunne mærke, hvordan filmhåndværket havde igangsat en nærmet kollektiv stiltiende refleksion i salen, siger han og tilføjer: 

– Og jeg er ret sikker på, at den vil skabe den samme effekt i diverse jury-rum verden over.
Trine Keller-Andreasen nåede også at se ”Life” i biografen: 

Scene fra The Unicorns film "Life" for Læger uden Grænser. Foto: Screenshot fra Vimeo.

– Budskabet er simpelt og filmen rå på smukkeste vis. Den løfter sig op over et budskab om elendighed, og den indgyder med det samme en befriende respekt for Læger uden Grænsers arbejde, siger hun og peger også på det meget store hold, der står bag: 

– Der har været mange, mange ”kokke” inde over, og det kan gå galt, oftest fordi nogle sætter sig selv og bureauet over opgaven, siger hun og tilføjer: 

– Men her lykkes man med et unikt produkt, fordi alle har ”øjne på bolden”. 

Se filmen Life på Vimeo her.