Toyota Danmark A/S har nu samlet alle den japanske bilgigants danske bureausamarbejder hos MediaCom Group.

Det fortæller Nikolaj Ledet, Marketing Manager, Toyota Danmark A/S.

– Vi har i en årrække haft MediaCom-bureauerne m/SIX og The & Partnership som henholdsvis mediebureau og kreativt bureau, men nu har vi udvidet samarbejdet, så det også omfatter det, man overordnet kan kalde ”marketing automation”, siger han.

Det betyder, at Toyota Danmark, der tidligere tillige har haft samarbejder med et e-mailmarketing-bureau og et SoMe-bureau, nu også har overdraget disse opgaver til MediaCom Group.

Hvorfor har I gjort det?

– Det har været en klar fordel for os at have én samarbejdspartner på den kreative front og mediesiden, hvilket blandt andet har gjort det enklere at få et tæt samarbejde mellem kreativ udvikling og eksekvering. At få de sidste, vigtige marketingben med, gør den fordel endnu større, siger Nikolaj Ledet.

Bedre samspil

Han mener, at Toyota Danmark ved også at samle e-mail-marketing, SoMe, CRM og Automation-opgaverne hos den samme bureau-gruppe, der står for bil-brandets kreative udvikling og mediehåndtering, vil gøre kampagneplanlægning enklere.

Nikolaj Ledet, Marketing Manager, Toyota Danmark A/S. Foto: PR

Ifølge Nikolaj Ledet medfører det, at Toyota Danmark enklere kan lægge – og ikke mindst eksekvere på – en integreret marketingplan på tværs af alle marktingaktiviteter før for eksempel en større produktlancering.

– På den måde forventer vi at opnå et endnu bedre samspil mellem de forskellige marketingaktiviteter, og ikke mindst at vi bliver bedre til at aktivere vores data på tværs af paid- og owned kanaler, siger han.

Udgangspunktet for det nye samarbejde er at tale endnu mere direkte til den permission-database, som Toyota Danmark råder over.

Det sker blandt andet via differentieret kommunikation i form af e-mail.

– Derefter anvender vi betalte kanaler, såsom bannerannoncer, til at målrette dem, der ikke har reageret på den første kommunikation fra os, men tidligere har tilkendegivet en vis interesse i vores brand, siger Nikolaj Ledet.

Han fastslår, at Toyota Danmark forsat er ”i den spæde start” i forhold til at få fuldt udbytte af sine førstepartsdata.

– Vi arbejder på at raffinere dette yderligere, så eksempelvis datahåndteringen fremadrettet bliver mindre håndholdt og mere automatiseret, fortæller Nikolaj Ledet, der mener, at denne strategiske tilgang til medieplanlægning- og eksekvering betyder, at Toyota konstant bliver klogere på sin egen forretning og ikke mindst på forbrugerne og markedet.

MediaCom: En tillidserklæring

Hos MediaCom Group ser Brian Steger, Chief Client Officer, Toyota Danmarks beslutning om at samle alle bureauopgaver hos MediaCom ”som en stor tillidserklæring”.

– Vi føler os meget privilegeret over, at Toyota som et af de helt store brands ønsker at påbegynde denne rejse med os som partner. Visionen er at bygge bro mellem paid og owned på tværs af data, content og eksekvering – og det har vi i fællesskab med Toyota alle muligheder for at lykkedes med nu, siger han.

MediaCom og Toyota nye samarbejde kommer i kølvandet på, at MediaCom Groups relativt nye CEO, Jesper Jørgensen, i oktober 2020 præsenterede en plan, der skal transformere bureauet ”fra klassisk mediebureau til full-service enhed med et stærkt digitalt fokus”.

– Vi ser jo ind i et fremtidigt medielandskab, hvor brugen af førstepartsdata bliver stadig vigtigere, siger Brian Steger, der dog ikke er i tvivl om, at branchen i takt med udfasningen af tredjepartscookies i de store browsere nok skal finde løsninger, så annoncer – måske endnu bedre end tidligere – kan målrettes online.

– Det er blandt andet derfor, vi har oprettet en ny MarTech-afdeling med indtil videre fire personer med dyb indsigt i det digitale økosystem, så vi, i dette tilfælde på vegne af Toyota, kan få bygget bro mellem owned og paid media, siger Brian Steger.

Det nye og udvidede samarbejde mellem Toyota Danmark og MediaCom begyndte så småt i august 2020.