– Vi arbejder hele tiden med at løfte det kreative niveau, siger Jacob Weinreich, kommunikations- og marketingdirektør i mediehuset TV 2, der netop nu endnu en gang er i spil til prisen ”Best Marketing Team in Europe” ved Promax, der er streaming- og broadcaster-branchens svar på Oscar-uddelingen.

Og det er langt fra den eneste pris, som et af landets største kreative in-house bureauer med godt 80 medarbejdere kan løbe med ved awarden, hvor kampagner, medieplanlægning og effektivitet hædres.

Hele 47 nomineringer er det blevet til ved Promax, hvilket er ny rekord for TV 2 og flest af alle. Det er eksempelvis dobbelt så mange finalepladser som The Walt Disney Company, Europe and Africa, der med 19 nomineringer har næstflest.

Øvrige konkurrenter tæller mediegiganter som NBC Universal, Discovery, HBO, Fox, ITV og BBC.

– Vi er vanvittigt stolte over at være så bredt repræsenteret i år. For os handler det om at søge inspiration og om at holde os up to speed med, hvad der rører sig internationalt, siger Jacob Weinreich, der var blandt de fem nominerede til prisen Årets CMO 2020.

Han fortsætter:

– Særligt nomineringen i kategorien ”Best Marketing Team in Europe” betyder meget. Det kræver en særlig indsats, hvis man igen og igen og igen skal lykkes med at sparke stærke, kreative kampagner ud over rampen, og det synes jeg, vi er lykkedes med igen i år, siger han.

TV 2 vandt prisen “Best Marketing Team i Europe” i 2018 og var nomineret i 2019.

Faren for kreativ mathed lurer

TV 2 løser i alle marketingopgaver in-house, hvor alt fra strategi til eksekvering håndteres, og det er et komplekst setup, hvor det kreative skal dyrkes på en anden måde end i et traditionelt reklamebureau, forklarer Jacob Weinreich.

– Vi arbejder utroligt meget med den kreative kultur, så vi fortsat kan bide skeer med såvel vores streaming- og broadcaster-konkurrenter som med traditionelle reklamebureauer på området, siger han.

Jacob Weinreich fortsætter:

11 TV 2-kampagner er med ved Promax 2020, heriblandt den allerede massivt prisvindende ”Alt det vi deler – forbundet”. Foto: TV 2

– Vi har – i modsætning til et traditionelt reklamebureau – jo ”allerede vundet pitchen”, og da ordregiveren sidder på et kontor lidt længere nede ad gangen, så lurer faren for kreativ mathed, hvilket vi er meget bevidste om.

Modsvaret er konstant at arbejde med den ”kreative ambition” og – som ved Promax – at suge kreativ inspiration til sig ved enhver given lejlighed, såsom når der er gæster på besøg i mediehuset og via uddannelse.

– Vi bruger en del ressourcer på dette, så vi kan bevare den kreative ånd, vi efterhånden har opbygget og undgår at tabe den kreative pust, siger Jacob Weinreich.

Derfor er det også vigtigt at pleje den kreative gejst, hvilket eksempelvis medfører, at TV 2’s in-house bureau også orienterer sig bredt i – og deltager i – mange af reklamebranchens awardshows.

Senest er det blandt andet blevet til hæder i Hollywood, da TV 2 i november 2019 vandt en Clio Entertainment Award for brandingfilmen ”Alt det vi deler – forbundet”.

Samme film er også løbet med priser til både True Awards og D&AD Awards, og når Promax 2020 løber af stablen, er den nomineret i hele 10 kategorier.

Årets Promax-priser skulle oprindeligt have været uddelt 17. marts i Madrid, men er på grund af coronakrisen rykket til 15. september 2020, hvor prisuddelingen afholdes virtuelt.