Vi kender det nok alle sammen: Ser vi flow-tv, så zapper vi, brygger kaffe, læser mails eller foretager os noget helt fjerde, når programfladen afbrydes af reklamer.
Det forsøger Danmarks største kommercielle tv-station, TV 2, nu at gøre noget ved med lanceringen af spillet ReklameBingo til mobilen.
Spillet er skåret over den traditionelle bingo-læst. Spillepladen er dog ikke fyldt med tal, men prydes derimod af logoer fra TV 2’s annoncører.
Brugerne skal så vende logoerne, når annoncørernes reklamer bliver vist i reklameblokkene på hovedkanalen.
Man kan med andre ord nu få bingo på mobilen ved at se reklamer på TV 2, der tidligere har haft succes med bingo-lignende programformater som ”Fuld Plade” og ”Bingo Banko”.
Bingo skal fasholde seerne
– Der er et meget klart formål med lanceringen af ReklameBingo. Vi ønsker at øge opmærksomheden omkring annoncørernes reklamer og fastholde endnu flere seere i reklameblokke, lyder det fra Christian Godske, der er Head of Commercial Product Development på TV 2, i en pressemeddelelse.
– En øget opmærksomhed på reklameblokken vil have en helt konkret værdi for vores annoncører, der gennem brugernes øgede fokus på skærmen får løftet kendskabet til deres kampagner.
– Derudover skaber initiativet skaber samtidig også nye digitale muligheder for brugerinddragelse og -involvering i form af second screen-tilbud til de mange danskere, der sidder med enten deres smartphone eller tablet foran tv-skærmen, fortsætter Christian Godske.
Høster nytter viden
Målet med ReklameBingo er også, at alle, der spiller med, får en god og sjov oplevelse og naturligvis muligheden for at vinde gode præmier.
Samtidig åbner der sig også andre interessante muligheder på den lidt længere bane, fortæller Christian Godske.
– TV 2 får – gennem en indbygget survey-mekanisme i spillet – opbygget et panel på mange tusinde mennesker, hvor vi bliver klogere på brugernes reklameadfærd og -forbrug. Dette giver os mulighed for at spørge yderligere ind til forbrugernes holdninger til annoncøren og deres budskaber og generelt kvalificere vores viden om brugerne.
– Den information, vi her opsamler, kan give annoncøren vigtig viden, der kan bruges til at optimere kampagnerne yderligere – fx i forhold til kreativitet, målgrupper eller placeringer i sendefladen, slutter TV 2’s Head of Commercial Product Development.