En kampagneindsats fra Mærsk, der over en treårig periode skulle repositionere rederiet som end-to-end-logistikudbyder, har netop vundet Grand Prix ved WARC Effectiveness Award.

Den globale effektpris er ny, og den uddeles af WARC i samarbejde med Lions-organisationen.

Prisen til den danske kampagne falder i B2B-kategorien, og juryen har blandt andet lagt vægt på, at indsatsen har sikret vækst i både brand value og -perception.

Samtidig har Maersk i kampagneperioden konstateret en omsætningsvækst i Logistic & Services-aktiviteterne på 24,2 procent. Til sammenligning lød væksten ifølge Mærsks regnskab for 2017/18 – altså før kampagnen startede – på 5,3 procent.

Pernille Ryder, Account Director hos & Co. kalder i en mail-kommentar til Markedsføring prisen for “en stor cadeau til Maersk og til teamet bag kommunikationen.”

– Det er med stor stolthed, at vi ser Mærsk blive anerkendt med en Grand Prix. Det er intet mindre end fantastisk at opleve, hvordan den flerårige kampagneindsats med emotional storytelling har accelereret Mærsks forretningstransformation og drevet betydelig vækst i brand value, skriver hun.

”Overbevisende historiefortælling”

Kampagnestrategien blev oprindelig søsat af Mærsk på baggrund af de betydelige, digitale forandringer, som virksomheden er i gang med. 

Visionen var dengang, ifølge casebeskrivelsen, at det ”inden for tre til fem år skulle være lige så nemt at sende en container tværs over kloden, som det er for en forbruger at sende en pakke.”

Jurymedlem Ty Heath, der er Director, Market Engagement, The B2B Institute, LinkedIn, siger I en pressemeddelelse om Mærsk-prisen:

– Det her er et kreativt værk, som vil blive husket. Der er tale om en overbevisende historiefortælling og mindeværdige karakterer, som kan bruge igen og igen.

WARC Effectiveness Award har i alt uddelt 61 priser – heraf syv Grand Prix i seks kategorier.

Se en af kampagnefilmene – The Brain – her.