Fem danske cases kunne tage trofæer med hjem – om end virtuelt – da Webby Awards tirsdag aften, 18. maj, kårede årets vindere ved det, der populært kaldes Web-VM.

Flere end 13.500 indsendelser fra mere end 70 lande havde inden da dels været igennem den professionelle jury vurderinger – og modtaget online-stemmer fra hel verden.

Og i betragtning af, at det normalt kun er omkring 10 procent, der slipper igennem til shortlisterne, der i denne sammenhæng betegnes nominees, så kunne vinderne tirsdag aften godt være bekendt at glæde sig.

De to danske Webby Winners gik til 1508 for SMK Open for SMK (Statens Museum for Kunst) i kategorien Best Navigation/Structure/ Websites & Mobile Sites, og til Space 10 for Everyday Experiments for IKEA i kategorien Lifestyle/Websites & Mobile Sites.

Og endelig tog det digitale bureau Dept tre ud af tre mulige People’s Voice Winners.

Et enkelt år uden dansk vinder

Webby Awards hylder i år for 25. år i træk ”excellence on the Internet”, og der uddeles to priser i hver kategori.

En Academy Award Winner, kaldet Webby Winner, som uddeles af The International Academy of Digital Arts and Sciences. 

Og en People’s Voice Winner, der tildeles ud fra stemmer, der er tikket ind fra net-brugere i hele verden i afstemningsperioden.

Siden 2010 har danske arbejder gennemsnitligt fået 15 til 20 nomineringer/honorees ved Webby Awards. 

Især Hello Monday har markeret sig gennem årene, men også Virtue, Spring Summer, & Co. og mange andre danske bureauer har stået bag Webby-vindere.

En enkelt gang i perioden er det sket, at der ikke har været danske vinder – det var i 2014 – men ellers har danske cases været fint med.

Sidste år lød den danske høst således på otte Webby Winners og to People’s Voice Winners. 

De danske Webby Winners 2021

– 1508 for SMK Open for SMK (Statens Museum for Kunst) i kategorien Best Navigation/Structure/ Websites & Mobile Sites

– Space10 for Everyday Experiments for IKEA i Lifestyle / Websites & Mobile Sites

De danske People’s Voice Winners 2021

– Dept (med Immeo og Norgram) for A digital transformation for Muuto i Websites & Mobile Sites / Shopping

– Dept for Crafting a digitally immersive showroom in 6 weeks for Ganni i Virtual & Remot / Fashion & Retail 

– Dept for Achieving double-digit growth for Steelseries i Advertising, Media & PR / Best Growth Strategy