Espen Højlund hørte første gang om det, der i dag bliver kaldt Falck-sagen, i 2015. 

Advice-direktøren fortæller således til DR, at han i sommeren det år fik en ”kort redegørelse” fra den i dag forhenværende direktør og partner, som havde kontakten til Falck. Det skete efter, det kom frem, at BIOS havde klaget til konkurrencemyndighederne.

Beskeden fra den tidligere Advice-partner var, ifølge Espen Højlund, at ”vi ikke har noget med konkurrencesagen at gøre. Alt, hvad vi har lavet, er inde for skiven.”

Fredag offentliggjorde Konkurrencestyrelsen hele afgørelsen, hvor rådet mener, at Falck tilbage i 2014 og 2015 misbrugte sin dominerende stilling til at ekskludere Bios, der overtog ambulance-driften i Region Syd fra Falck i 2015. Det skete efter det hollandske selskab havde vundet opgaven i et udbud. I 2016 gik BIOS konkurs.

Afgørelsen giver blandt andet et indblik i en detaljeret masterplan, som Falcks øverste ledelse kendte til. Afgørelsen afslører videre, at en central del af strategien var at sprede frygt - og at der løbende skulle udarbejdes ”pressebomber”.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Lørdag bekræftede Espen Højlund så i en skriftlig meddelelse, at Advice havde arbejdet sammen med Falck. Målet var at sværte Falck-konkurrenten BIOS til.

Siden har tidligere Falck-folk som Peter Goll og Jesper Gronenberg, beklaget deres roller i sagen, der har rejst debat om etik og moral i kommunikationsbranchen - og som også har givet Advice, som er kendt som "en lødig og ordentlig spiller", ridser i lakken.

Onsdag fortæller Espen Højlund til DR, at han i 2016 - efter han har fået kendskab til ”rygter” i branchen om, at Advice ”har været involveret” - beder om en grundigere redegørelse fra den tidligere partner, som tilsyneladende ikke undervejs har orienteret sine ledelses-kolleger om Falck-opgaven. Tavsheden om samarbejdets karakter forklares med, at de Advice-folk, der var på opgaven, skal have underskrevet en klausul om at holde mund. Både internt og eksternt.

Espen Højlund forklarer, at han får oplyst, at formålet med arbejdet for Falck var ”et alment samfundstjenesteligt formål, der havde til opgave at belyse, at der ville være fare for, at Bios ikke ville kunne løfte opgaven.” 

- Det er for mig et meget afgørende punkt: Er intentionen at bringe relevant, men dog kritisk information til offentlighedens skue – eller er motivet at sværte en konkurrent? 

Advice-direktøren erklærer sig i dag ”fuldstændig enig i den principielle udlægning fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.” 

- Det er også derfor, jeg siger, at jeg skammer mig mest over kernen i den her strategi, som er at sværte en anden virksomhed. Det er formålet med indsatsen, og det er ikke et legitimt formål, siger han til DR.

Lørdag meddelte Espen Højlund, at sagen "giver anledning til dyb selvransagelse og skærpelse af vores interne værdier og guidelines."

Markedsføring har tidligere forsøgt at få en kommentar fra den tidligere Advice-partner.