For 11 år siden var der otte medarbejdere i det digitale bureau Novicell, der udviklede digitale forretningsløsninger i en villa lidt uden for Aarhus.

Siden er digitaliseringsbølgen skyllet ind over os alle, og e-handel og online markedsføring spiller i dag en nøglerolle i såvel danske som udenlandske virksomheder.

Den udvikling har Novicell forstået at udnytte, og det er siden er blevet et af landets største bureauer inden for området.

Villaen er i øvrigt udskiftet med Skandinavisk Tobakskompagnis tidligere (og rummelige) lokaler i Aarhus-bydelen Holme.

Den ekstra plads har der været brug for, da Novicell i dag beskæftiger 210 medarbejdere. De fleste i Danmark, men der er også åbnet kontorer i Spanien, Storbritannien og Norge.

Væksten har været konstant i virksomheden, siden den tidligere TDC-direktør Per Kirchner i 2007 opkøbte bureauet.

I 2017 rundede bruttofortjenesten 100 mio. kr. og det blev til et overskud før skat på 14,5 mio. kr. mod 12,7 mio. kr. året før for Novicell ApS og Novicell Design ApS samlet. Det er en stigning på 14 procent. 

Strategi og forretning

Hvad er mon forklaringen på fremgangen?

- Digital transformation har stået højt på danske og europæiske virksomheders strategiske agenda de senere år, og nu ser vi for alvor, at der bliver sat handling bag ordene, siger Per Kirchner, adm. direktør i Novicell. 

- Det hænger blandt andet sammen med, at konkurrencen på de digitale markeder er blevet skærpet. Det er ikke kun taxi- og hotelbranchen, der pludselig bliver udfordret fra helt nye aktører fra ind- og udland – det sker overalt.

- Virksomhederne er nødt til at forholde sig til den nye digitale virkelighed på forretningsstrategisk niveau, og det har skabt gunstige markedsbetingelser for os, og har gjort det muligt for os at rykke endnu tættere på beslutningstagerne.

- Vi kommer tidligere ind i processen på forretningsstrategisk niveau, og vi får oftere lov at færdiggøre arbejdet som implementeringspartner. Det er blandt andet det, der kan aflæses positivt i vores regnskab, fortsætter Per Kirchner.  

Løft blikket, tak

Mens mange virksomheder har mærket den stigende konkurrence på hjemmemarkederne som følge af den mere globale e-handel, har mange danske virksomheder også formået at åbne nye markeder op via de digitale muligheder, fortæller Per Kirchner.

- De ecommerce-løsninger, som vi bygger i dag, er væsentligt mere komplekse end dem, vi byggede for få år siden. Løsningerne er blevet mere forretningskritiske, og virksomhederne har fået et mere globalt fokus, når de lancerer nye e-handelsløsninger og online markedsføringsstrategier.

- Der er ingen tvivl om, at de virksomheder, der formår at se ud over landets grænser, er markant bedre rustet til fremtiden, siger Per Kirchner.

Novicell har appetit på mere

Og det er blandt andet det, at Novicell selv har gjort.

I 2017 har det digitale bureau etableret en afdeling i den spanske hovedstad Madrid samt en afdeling i Oslo her i foråret. Det er i øvrigt den fjerde nye Novicell-afdeling på to et halvt år.

Novicell forventer yderligere vækst i 2018, men marginalt lavere overskudsgrad, på grund af kraftige investeringer i flere nye markeder og løsninger.

- Vi har skabt en forretningsmetode, der er relativ simpel at kopiere og bringe ud på nye markeder. Efter åbninger af afdelinger i både Barcelona og London har vi set, at vores forretningsmodel også virker internationalt. Så når muligheden for at åbne på nye attraktive markeder opstår, så er vores betænkningstid ikke særlig stor, slutter Per Kirchner.

Nøgletal: Novicell ApS koncernen 2017 (2016 i parentes)

(Mio. kr.)

  • Bruttofortjeneste:              100 (77,4)                           
  • Resultat før skat:                14,6 (13,1)
  • Årets Resultat:                   10,8 (9,7)
  • Egenkapital:                        26,2 (19,3)
  • Gns. antal ansatte:              154 (136)