I går kunne Halo.agency juble over hele tre finalepladser ved EM i PR, SABRE Awards EMEA, for arbejder udført for så forskellige kunder som Netto, Triumph og Telenor.

Det glæder Nikolaj Buchardt, CEO for WPP-bureauet, der blev etableret i fjor, da Burson-Marsteller og Hill+Knowlton Strategies fusionerede.

- Det er vigtigt for et relativt nyt bureau som vores, der stadig er ved at positionere sig på markedet, siger han og glæder sig især over, at alle finale-kampagnerne er evalueret af en jury bestående af over 40 tunge profiler fra PR-branchen.

Hvorfor er det vigtigt?

- Fordi det er med til at bekræfte os i, at vores satsning på at kombinere et dybt strategisk niveau med bl.a. kreative og adfærdspsykologiske kompetencer er rigtig, når indsatserne får den positive opmærksomhed fra branchekendere.

Netto og madspild

Og de tre finale-kampagner er da også værd at skrive hjem om.

Den første – et madspildskoncept for Netto – skulle positionere detailkæden som en spiller i kampen mod madspild og samtidig engagere danskere og Netto-personale i at få reduceret det enorme madspild, der sker herhjemme hver dag.

- Strategien fokuserede på, at Netto åbent og ærligt skulle kommunikere omkring deres egne madspildstal, som de vil nedbringe med 50 pct. inden 2030, siger Nikolaj Buchardt.

Derudover bød indsatsen bl.a. på en crowdsourcing af ideer til at sænke madspild samt jule- og påskefrokoster for socialt udsatte med mad fra Netto tilberedt af bl.a. Michelin-kokke.

Hvilke resultater opnåede I?

- Danskerne bidrog bl.a. med over 500 ideer til at bekæmpe madspild på madspildsideer.dk på få uger. Det samlede vi senere i en rapport, der er sendt til relevante beslutningstagere på området, siger Nikolaj Buchardt.

Derudover opnåede indsatsen bl.a. en rækkevidde i medierne til en annonceværdi af 60 mio. kr., og 5.000 socialt udsatte landet over fik glæde af Nettos madspildsinitiativ.

Telenor og Android-telefoner

Og så er I i finalen med en Telenor-indsats...

- Ja, og det er et godt eksempel på vores tilgang, der bl.a. tager udgangspunkt i adfærdspsykologi, siger Nikolaj Buchardt.

Kampagnen, Android Badass, var således en indsats, der skulle engagere sælgerne i Telenors butikker samt få dem til at fokusere mere på – og gerne sælge flere – Android-telefoner i Danmark, der jo i vid udstrækning er et iPhone-land.

- Her brugte vi gamification, som vi ved er et effektivt værktøj, hvis det bruges rigtigt, til at øge sælgernes viden om Android, så de bedre kunne spotte kunder, der kunne have glæde af en Android-telefon, inden de foreslog en smartphone til kunden, siger Halo.agency CEO’en.

Virkede det så efter hensigten?

- Ja, men vi kan desværre ikke fortælle om de konkrete tal. Men det blev en markant og effektiv kampagne – og fremfor alt dokumenterede den, at vi ved at kombinere mange forskellige tilgange kunne skabe et program, der havde en meget stor gennemslagskraft.

Triumph og stærke kvinder

Halo.agencys sidste finalist ved EM i PR er også gået fra at være en dansk og nordisk indsats til at inspirere en international kampagne

Det drejer sig om Triumphs Amourette Charm-kampagne, hvis formål var at hylde kvinder, der støtter hinanden.

Det skete herhjemme med Le Gammeltoft i spidsen, og i kampagnen kunne kvinder nominere andre kvinder, der havde støttet dem i deres liv og på denne måde engagere sig med hinanden og brandet.

Selve kampagnen blev skudt i gang i forbindelse med lanceringen af lingeribrandets nye Amourette Charm-kollektion.

Kampagnens mål var en rækkevidde på fem mio. personer på tværs af kanaler, at få mindst 2.000 nomineringer og – ikke mindst – skabte mindst 100 salgsleads til Triumphs webshop.

Lykkedes det?

- Ja, i høj grad. Kampagnen nåede ud til over fem mio. personer via mediedækning og sociale medier, det blev til over 3.200 nomineringer og over 800 leads fra kampagnesiden til køb af Amourette Charm i Triumphs netbutik, hvilket boostede salget af den nye lingeriserie, slutter Nicolaj Buchardt.

Om Halo.agencys tre finalepladser veksles til priser afsløres den 23. maj, hvor vinderne ved SABRE Awards EMEA kåres ved en awardmiddag, der afholdes på Maritime Museum i Amsterdam.