Efter en noget kedelig shortliste-mandag - set med danske øjne - blev det hele straks lidt bedre mandag aften, hvor årets første Cannes-løve landede sikkert i dansk havn.

Det skete da de to Health-kategorier, Pharma og Health & Wellness, satte navne og ædelmetaller på festivalens første vindere, og den danske løve, af bronze, gik til den allerede i forvejen massivt prisvindende kampagne ”Help a Dane”, skabt af bureauet &Co. for Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden.

Så tillykke - og tak for dét må vi sige på Danmarks vegne - for ”Help a Dane” er indtil videre den eneste danske case, der har fundet vej til shortlisterne i det sydfranske – og som nu altså også er blevet belønnet med en løve.

Health-juryen, som i øvrigt har haft dansk islæt i skikkelse af Andre Hansen, Creative Director i det digitale bureau Anthill Agency, uddelte på festivalens første award-aften 66 løver, plus en række specialpriser.

En Grand Prix til hjertet

I Health & Wellness-kategorien blev der uddelt 39 priser, heraf 1 Grand Prix, 8 guld, 12 sølv og 18 bronze, og i Pharma-kategorien 27, fordelt på 3 guld, 15 sølv og 9 bronze.

Hertil kom en Young Lions Health Award, der gik til Mexico - en lille genialitet med titlen #MeToon - og en Lions Health Grand Prix for Good, der gik til TBWA i Mumbai.

Havas Lynx Manchester blev kåret som Healthcare Agency of the Year og FCB Health som Healthcare Network of the Year.

Toppen af kransekagen var mandag aften Grand Prix-vinderen ”Corazón”, en multi-platforms-kampagne for Montefiori Hospital fra bureauet JohnXHannes i New York.

Og naturligvis prisen Lions Health Grand Prix for Good. 

Den gik til kampagnen ”Blink to Speak”, skabt af TBWA i Mumbai for den indiske organisation Asha Ek Hope Foundation, der hjælper mennesker, der er ramt af alvorlige nerverelaterede sygdomme som bl.a. ALS. 

Se Health & Wellnes Grand Prix-vinderen og Lions Health Grand Prix for Good-vinderen herunder.

Corazon - Grand Prix-vinder i Health & Wellness-kategorien 

Montefiore Corazon Give Your Heart Case study full from Hannes Ciatti on Vimeo.

Blink to Speak - Vinder af Lions Health Grand Prix for Good plus guld i Pharma-kategorien