AdQuota har underskrevet en aftale, der betyder, at virksomheden, der står bag et omfattende annoncenetværk for mobilannoncer, overtages af Opera Mediaworks.

Dermed bliver AdQuota til en del af verdens største uafhængige platform for mobilannoncering.

AdQuota blev stiftet i 2010 af serieiværksætteren Torben Majgaard, der måske bedst er kendt for at stifte og opbygge it-outsourcing-virksomheden Ciklum til et foretagende med omkring 2.000 medarbejdere.

Siden har virksomheden opkøbt flere konkurrenter Europa. I 2014 skød venture-selskabet Northcap 19 mio. kr. i selskabet.

Køberen af AdQuota, Opera Mediaworks, har hovedkvarter i San Mateo, Californien, og det er et datterselskab af det børsnoterede norske Opera Software ASA. Opera er kendt for at udvikle hurtige browsere, og måske især for sine browsere til mobile enheder.

Jubel på Østerbro

Nyheden har udløst begejstring på AdQuatos kontor på Østerbro, da overtagelsen betyder, at virksomheden kan udvide service-porteføljee med Opera Mediaworks globale reach og produkter.

AdQuota vil foreløbig leve videre som selvstændigt brand, men vi bliver samtidig en del af Opera Mediaworks verdensomspændende annonce-platform, der når ud til 1.1 milliard forbrugere samt mere end 19.000 hjemmesider og apps.

Den servicerer 90 pct. af alle Top 100 annoncører på Ad Age’s liste samt 18 af verdens 25 største mediebureauer.

- Det betyder, at vi fremover vil kunne tilbyde vore kunder en stribe nye muligheder, som ingen på det skandinaviske marked har været i nærheden af at kunne udbyde før nu. Deriblandt bedre targeting, reach, måling, programmatic-værktøjer samt nye formater som Instant-Play HD video og andre typer rich media, lyder det fra AdQuota.

Virksomheden mener også, at det er godt nyt for deres mediepartnere, da de får mulighed for at indhente endnu bedre provenuer. De får nemlig adgang til globale kampagner fra Opera Mediaworks verdensomspændende annoncenetværk.

For Opera Mediaworks er handlen ligeledes et vigtigt skridt. Selvom selskabet har dets rødder i Norge, har det aldrig haft en mærkbar tilstedeværelse i det nordiske marked for mobilannoncer – før nu.