Siden 2007 er den britiske stormagasin-kæde John Lewis blevet et betydeligt brand i jule-reklamefilm-verdenen.

Kædens julereklamer har især i de senere år markeret sig med vinder-cases ved de store kreative awardshows, og de fleste med bare en smule berøring med reklamebranchen vil nikke genkendende til film som The Bear and the Hare, Monty's Christmas og Man on the Moon.

Så sent som for bare en uges tid siden vandt de seneste fire års John Lewis-film - de tre ovennævnte plus The Journey fra 2012 - Grand Prix ved IPA Effectiveness Award for bl.a. at have øget kædens salg med 37 procent og genereret en ROMI på over otte pund for hver pund, der er investeret i reklamerne.

Og nu er kæden så aktuel med sin julereklamefilm anno 2016.

Den hedder Buster the Boxer og har som vanligt en høj ”nåååårrh”-effekt, men er også skabt med lidt mere glimt i øjet end de tidligere film. Og den banker lige nu derudaf: På 24 timer har filmen opnået 28,5 mio. views på Facebook og YouTube - det tilsvarende tal for sidste års film Man on the Moon var 8,8 millioner.

VR og velgørenhed

Historien handler om en lille pige, der elsker at hoppe. Og som alle andre børn får hun naturligvis at vide, at hun ikke skal hoppe i sengen. Men da julen jo nærmer sig, tænker den hoppeglade piges forældre naturligvis, at hun skal have en trampolin i julegave.

Men med payoff’et ”Gifts That Everyone Will Love” udvikler historien sig lidt anderledes, end man skulle tro. Og familiens boxer Buster spiller naturligvis en vigtig rolle i filmen.

Årets film følges i vanlig stil op af et hav af andre aktiviteter: Merchandise, naturligvis - plysdyr, pyjamasser og plakater - men også en stribe digitale tiltag, som fx Virtual Reality-events i butikkerne, et sponsoreret Snapchat-filter, så man kan optræde som Buster på selfies, hvis man ellers befinder sig i en af butikkerne.

I år går en del af overskuddet ved salg af merchandise til naturbeskyttelses-organisationen The Wildlife Trusts, ligesom der er indgået særaftaler med TV-stationen Sky om bl.a. natur-programmer.

Randy Crawford-klassiker

Reklamefilmen, som varer to minutter og 10 sekunder kom på YouTube onsdag, men allerede fra i mandags begyndte der at dukke 10 sekunders teaser-klip op med hashtagget #BounceBounce.

Bag dette års film står igen Londons-bureauet Adam&Eve/DDB. Instruktionen står Dougal Wilson for via Blink, og media planning og -køb er styret af Manning Gottlieb OMD.

Musikken er det gamle Randy Crawford-nummer One Day I’ll Fly Away i en version, indspillet af det britiske band Vault.

Du kan finde meget mere om årets julefilm og -kampagne fra John Lewis på Facebook og på kædens hjemmeside - og så kan vi vist heller ikke trække den længere.

Så værsgo: Årets julereklamefilm fra John Lewis.