Danske bureauer gør sig atter en gang særdeles positivt bemærket ved Lovie Awards, hvor over 1.500 digitale arbejder fra 30 lande i år konkurrerer om at blive kåret som de bedste.

Det er endnu et vink med en vognstang om, at den danske bureaubranche ikke behøver at lide af mindreværdskomplekser i forhold til omverdenen.

I hvert fald ikke når det gælder digital kommunikation.

Lovie Awards er nemlig den europæiske pendant til amerikanske Webby Awards, som anses for at være VM i disciplinen, og også ved Lovie Awards er det gode, kreative arbejder i så forskelligartede kategorier som websites, internet-video, online-advertising, mobile & apps og sociale medier, der hædres.

Blandt de danske bureau-lyspunkter er i år Molamil, der i øvrigt også vandt Lovie-guld i fjor, som brillerer med to finale-arbejder, finalist, og to af de lidt mindre fine shortlists.

Molamil viser vejen

Molamils eget website – der også tidligere er blevet hædret – er således med i kapløbet om hæder i web-kategorien “Best HTML 5”, og sitet er ydermere blevet belønnet med en shortlist i kategorien “Best User Experience”.

Molamil.com fik i øvrigt også masser af opmærksomhed ved Danish Internet Award (DIA) med sine fire nomineringer.

Herudover har Molamils Radio24syv-app fået en finaleplads i mobil-kategorien “Best User Interface”.

- Som dommer ved både Webby og Lovie oplever jeg et utroligt højt niveau blandt det arbejde, som indsendes. Hos Molamil er vi meget ydmyge og stolte over at være kommet gennem nåleøjet. Det kræver udholdenhed og masser af hårdt arbejde at være med på bedste niveau, siger Joakim Norman, Designer og Creative Director hos Molamil.

Og han bakkes op af Molamils CEO, Jorge Hernandez.

- The Lovies er en af de prisuddelinger, hvor vi allerhelst vil klare det godt. At have vundet guld sidste år og igen i år at modtage finaleplaceringer fortæller mig, at vi er på rette vej. Det giver virkelig et kick til hele holdet hos Molamil, siger han.

Spring/Summer også i hopla

Også hos Spring/Summer var der noget at glæde sig over, da årets Lovie-shortlists og finalists blev offentliggjort i går.

- Det blev til to finalists og to shortlists, hvilket vi er rigtig glade for, fortæller Pelle Martin, stifter & Creative Director i Spring/Summer.

Hæderen dækker over to arbejder. Det første er en digital fortælling udarbejdet for Danmarks Rederiforening, hvor Spring/Summer står bag koncept, strategi og produktion.

Arbejdet er finalist i web-kategorien ”Corporate Communications” og shortlistet i web-kategorien ”Best User Experience”.

- Derudover har vi vores eget website med - nogen vil sige den letteste ting i verden at lave, andre vil sige, at det er det sværeste. Vi synes vores site giver et godt indtryk af, hvem vi er, og vi er meget stolte af, at det kan blive både finalist og shortlistet, lyder det fra Pelle Martin, der kan glæde sig over at sitet er finalist i webkategorien ”Best Navigation/Structure” og shortlistet i mobilkategorien ”Best User Experience”.

Stupid Studio og &Co

Også det digitale designbureau Stupid Studio kan fejre to finalist-arbejder.

Det drejer sig om et website udviklet til Museet for Søfart, der er med i kapløbet, når de bedste europæiske arbejder i web-kategorien ”Travel/Tourism” skal kåres.

Den anden finalist opnår Stupid Studio i webkategorien ”Government & Civic”, hvor bureauets fine arbejde for Folketinges EU-oplysning, der skulle få danskerne til at forstå, hvad der egentlig var på spil, da vi stemte om retsforbeholdet, er sluppet gennem nåleøjet.

&Co har også fået to finalepladser, og de falder for  deres tankevækkende Momondo-arbejde ”The DNA Journey”.

Et arbejde, der i vores helt egen lille andedam fik en hård medfart af ”kritiske” journalister, men ved Lovie-awards har det ikke været svært at få øje på kvaliteterne i kommunikationen. Arbejdet er således finalist i de to Online Advertising-kategorier ”Branded Content” og ”Brand Strategy”.

Vice Media/Virtue er finalist med Noisey X Skullcandy i kategorien Internet Video, Best Editing.

Også Nikextension har, i samarbejde med Morten Kühl Christensen og Barkas, skabt en film for IKEA’s kommende samarbejde med HAY, der gør sig gældende i det fine selskab.

Det blev til en shortlist i internetvideo-kategorien ”Animation” og en finalist i Internet Video/ Branded Entertainment-kategorien ”Live Experiences".

Sidste års danske topscorer ved Lovie, UncleGrey, er også med i årets finale med ”Donate Your Data”-arbejdet for Waoo i kategorien ”Websites Web Services & Applications”, mens Another kan prale af et enkelt finalearbejde i Online Advertising-kategorien ”Branded Content” for bureauets Pandora-arbejde.

Du kan selv tjekke alle de flotte arbejder ud her.

Skulle vi have overset andre danske Lovie-finalister, så tøv ikke med at hive fat i os.