Det er december, og ud over jule-dit og jule-dat er det ensbetydende med højsæson for at se tilbage på året, der snart er gået.

Det gælder også Google-ejede YouTube, som er i luften med en liste over de videoer, der har hittet mest baseret på antal afspilninger, likes, delinger og kommentarer i Danmark i årets løb.

Her gør reklamebureauet & Co. sig for andet år i træk flot bemærket. I fjor sneg en danskproduceret reklamevideo sig nemlig for første gang med i Top 10 i skikkelse af den tankevækkende DNA Journey-film, som & Co. skabte for rejsesøgemaskinen momondo.

I år går det endnu bedre, da bureauet stryger helt til tops på listen, der i øvrigt afspejler det overflødighedshorn af kreativitet og såvel sjove som rørende og underholdende videoer, som findes på YouTube.

Førstepladsen opnås for videoen ”Filips Far”, hvilken & Co. skabte for Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden som et led i den massivt prisvindende oplysningskampagne ”Nederen Forældre”, der fx for tredje år i træk blev hædret ved det nyligt afholdte Advertising Effectiveness Awards (AEA).

Glæde hos afsenderen

Og YouTube-succesen overrasker afsenderen af kommunikationen.

- Vi er enormt glade og super stolte af, at vi kan få et budskab om trafiksikkerhed på sådan en liste. Det viser, at vi har ramt noget, der virker, lyder det fra Lisbeth Sahl, seniorkampagneleder hos Rådet for Sikker Trafik.

- Jeg tror, at det skyldes en kombination af en super catchy sang og en humoristisk musikvideo, der rammer spot on på en situation, som mange forældre og børn kan nikke genkendende til. Filmen har buldret derudad på YouTube, selv om vi ikke har brugt særlig mange annoncekroner på at skubbe den ud, fortsætter hun.

”Fillips Far” er tredje film i ”Nederen Forældre”-kampagnen, der handler om at få flere børn og tweens til at køre med cykelhjelm. Og det er faktisk lykkes, oplyser Lisbeth Sahl.

Filmen har fx formået skabe debat hos primære målgruppe – forældre til børn 10-12 år – hvor hele 39 pct. har talt med deres barn om kampagnen og 27 pct. har talt med deres barn om brugen af cykelhjelm.

Den sidste cykeltælling viser endvidere, at udviklingen i brugen af cykelhjelm fra 2014 – 2016 er steget med 12 pct. for børn mellem 10-12 år og med 10 pct. for børn i alderen 13-16 år, og når opgørelsen for 2017 lander, er det endnu flere.

En universel indsigt

Hos & Co. er man naturligvis også godt tilfredse med de fine resultater af kampagnen og YouTube-succesen for ”Filips Far”-filmen, som kontaktdirektør Thomas Christenson forklarer er baseret på en stærk, universel indsigt.

- Hovedpersonen repræsenterer både en del af dig selv som forælder, men også fordi du ser ham i andre, siger han.

Altså en karikatur af en forælder, der bare vil være venner med børnene, og som aldrig tager de hårde kampe, men derimod bøjer sig for sine børn og aldrig lader dem opleve konsekvenser. 

Det stik modsatte af en ”Nederen forælder”.

- Det ramte tydeligvis en nerve. Ikke blot i den primære målgruppe, men også hos børnene, der har delt den flittigt. Jeg er sikker på, at hvis du tager ud i en 3. eller 4. klasse et tilfældigt sted i landet, så er de ikke i tvivl om, hvem ”Filips Far” er, siger Thomas Christenson.

Og så er den seneste film i ”Nederen Forældre” også et godt eksempel på, at et højt kreativt- og produktionsniveau er en nødvendighed, hvis der skal skabes en adfærdsændring med en oplysningskampagne, mener & Co.’s kontaktdirektør.

- Vi har haft det samme team hele vejen igennem, og det har gjort, at vi har kunnet fastholde en stringent kommunikations- og mediestrategi med forbilledlig kreativ eksekvering over hele den fireårige periode, kampagnen har kørt, slutter Thomas Christenson.

Se (eller gense) ”Filips Far” herunder efterfulgt af credits og årets Top 10-liste fra YouTube Danmark.

Credits:

  • Kampagne: Nederen Forældre / Filips far
  • Annoncør: Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden
  • Bureau: & Co.
  • Producent: Honeytrap / & Co. Production
  • Producer: Malene Dyhring & Anne-Mette Lund
  • Art Director: Rune Petersen
  • Tekstforfatter: Johan Køhler
  • Kontaktchef: Thomas Christenson
  • Musik: Søren Rasted
  • Instruktør: Simon Bonde