Hvert år i december offentliggør den Google-ejede videodelingstjeneste YouTube de videoer, som har fået mest opmærksomhed i det forgangne år baseret på antal afspilninger, likes, delinger og kommentarer.

Den danske liste er igen i år et overflødighedshorn af såvel sjove som rørende og underholdende videoer, hvilket på smukkeste vis afspejler den store kreativitet på YouTube.

I år har der også sneget sig en danskproduceret reklamefilm med i top 10. Det er – naturligvis, fristes man til at sige – den danskbaserede rejsesøgemaskine momondos massivt delte og prisvindende kampagnevideo The DNA Journey, det drejer sig om.

Det er i øvrigt første gang i de år, hvor YouTube har opgjort årets mest populære YouTube-videoer, at der er en dansk produceret reklamefilm i top 10. I 2014 var First Kiss (en brandingfilm for tøjbrandet Wren) nr. syv på den danske YouTube top 10.

Over 190 mio. views

Den store udbredelse af The DNA Journey glæder naturligvis Per Christiansen, marketingdirektør for momondo og for nylig kåret som Årets Markedsfører ved Advertising Effectiveness Award (AEA).

Han er meget positivt overrasket over kampagnevideoens gennemslagskraft.

- Det må jeg sige. Lige fra vi gik i luften til i dag, hvor ”The DNA Journey” har haft over 190 millioner videoviews, er det gået langt hurtigere, end vi havde forventet, siger han.

Kampagnevideoen blev skabt i et tæt samarbejde mellem momondo, bureaupartneren & Co. og produktionsselskabet Bacon. Be On og Radius Kommunikation hjalp til med at sprede den via en massiv PR-indsats på over 17 markeder.

Kampagnevideoen var et led i rejsesøgemaskinens største marketingsatsning nogensinde, der har en global purpose-platform, Let´s Open our World, som krumtap.

Det ligger nemlig i momondos eget DNA at ville åbne verden, og dermed passer den rørende historie i kampagnens hovedfilm om, hvordan menneskers biologiske ophav i mange tilfælde rækker langt ud over vores fødeland og den kultur, vi identificerer os med, som fod i hose til det overordnede budskab, mener Per Christiansen.

Vil skabe en bevægelse

Momondos mål er nemlig ikke kun at tjene penge på formidling af rejser, men også at bidrage til at nedbryde grænser mellem mennesker verden over.

- Vi vil gøre det at rejse endnu mere enkelt, fordi vi tror på, at når man rejser ud i verden, så vender man hjem som et mere tolerant og tillidsfuldt menneske, siger Per Christiansen, der også kan fortælle, at momondo arbejder bevidst på at få skabt en bevægelse – eller en movement – omkring dette, hvor The DNA Journey har været et effektivt rekrutteringsværktøj.

- Vi har gjort grundarbejdet ved at opbygge et ambassadør-netværk, der består af 600 personer verden over. Det kommer vi til at bruge aktivt fremadrettet. Både ved selv at producere nyt indhold, men også gennem co-creation med ambassadørerne, siger Per Christiansen.

Global gennemslagskraft

Det er i øvrigt langt fra kun herhjemme, at The DNA Journey har vakt opsigt. For nylig offentliggjorde Unruly ” The 20 Most Viral Ads of 2016”, og her kom The DNA Journey ind på en 17. plads.

Det interessante ved den opgørelse er, at placeringerne på listen afgøres af antallet af delinger – altså ikke views – som en reklamefilm har fået på tværs af Facebook, YouTube og bloggersfæren. The DNA Journey er med på listen qua imponerende knap 600.000 delinger.

Endelig skal det nævnes, at The DNA Journey ikke blot er blevet et seerhit, men også har hevet masser af kreative priser hjem ved såvel danske som udenlandske awardshows – heriblandt guld i filmkategorien ved EM i reklame, Eurobest, og prisen for Årets Film ved danske The True Award. 

Her er lidt facts om The DNA Journeys udbredelse:

  • +190 millioner video views (97% Organisk)
  • 8.6 millioner likes, kommentarer og delinger.
  • 170,378 deltagere i den tilknyttede konkurrence.
  • 1 samlet vinder, der er ude at rejse nu, og 17 lokale vindere i landene

Priser til The DNA Journey (indtil videre…)

  • Årets Markedsfører, Per Christiansen, AEA 2016.
  • Årets Annoncør, True Awards 2016.
  • Guld: Årets Film (Grand Prix). True Awards 2016.
  • Guld: Bedste Film. Eurobest 2016.
  • Sølv: Best Promo & Activation. Eurobest 2016.
  • Guld: Bedste Online Film. True Awards 2016.
  • Guld: Bedste Filmkampagne’. True Awards 2016.
  • Sølv: Bedste Instruktør. True Awards 2016.
  • Guld: Branded content – film & series. Epica Awards 2016.
  • Guld & Peoples Lovie: Brand Strategy. Lovie Awards 2016.
  • Guld & Peoples Lovie: Branded Content. Lovie Awards 2016.
  • Guld: Branded Entertainment of the Year. Shots Awards 2016.
  • Sølv: Integrated Campaign of the Year. Shots Awards 2016.
  • Guld: Best Marketing Campaign. Etravel Award Rumania 2016.

Se (eller gense) The DNA Journey, som er nr. 10 på den danske YouTube Rewind liste for 2016 (minus officielle musikvideoer) her: