Den kreative pris London International Award blev forleden uddelt for 31. gang, og det blev i år til to danske trofæer: Et af sølv og et af bronze.

Sølv-trofæet gik til NoA/& Co. i kategorien Billboard - Business-to-Business for den allerede Clio-belønnede buslangside ”Ad Block This!”, og bronze-prisen gik til Freezone Sound Design, Anew og M2 Film i kategorien Production & Post-Production - Direction for Stryhn’s ”skurvogns-film”, der i international sammenhæng har fået titlen ”Food For Men”.

Sidstnævnte fik også en finalist-titel i kategorien Music & Sound - Sound Design, og hos Anew er kreativ direktør Jakob Blom naturligvis rigtig glad for prisen.

- Det er en kæmpe-cadeau til vores arbejde, og da ikke mindst til Peter Hartons instruktion og Freezones lydarbejde. Vi er alle sammen seriøst stolte af, at filmen - som jo har det klassiske TVC -format på de lige så klassiske 30 sekunder - er slået igennem internationalt. Ikke mindst i dag, hvor masser af filmarbejde produceres til ren online brug, siger han.

Svær pris at vinde

Og det er ganske rimeligt, hvis man bliver en kende stolt, når man kåres som LIA-vinder, for awardshowets trofæer er ikke sådan lige at komme i nærheden af. 

Vi har ganske vist ikke modtaget tallene fra i år, men i fjor var der indsendt over 14.000 bidrag fra 78 lande til prisen. Bare syv procent kom på shortlisten, og af dem fik 1,2 procent guld, 1,6 procent fik sølv, 2 procent fik bronze og 2,1 procent fik en finalist-placering.

De seneste tre år har der dog været danske navne at finde på vinderlisterne: Sidste år vandt Kontrapunkt således bronze for sit arbejde med premium isdesserten Winterspring. Prisen blev givet i kategorien Design/Verbal Identity.

I 2014 var der bronze-vinger til M2 Film og Lego for Legends of Chima, Episode 17, Laval in Exile, og bronze til &Co/Bacon og Jack & Jones for Made From Cool-kampagnen med skuespilleren Christopher Walken i front.

Og i 2013 var det Bussen - og dermed M2 Film, Thomas Falkenberg og Midttrafik, som løb med en bronze i film-subkategorien ”Direction” ved LIA.

Flere Grand LIA’er i år

Ud over de forskellige kategori-priser blev der i år uddelt hele 15 Grand LIA’er - dobbelt så mange som sidste år. Enkelte af dem har også tidligere markeret sig bl.a. ved andre internationale awardshows, som fx Cannes Lions.

- McCann New York vandt to Grand LIA for Lockheed Martin-casen “The Field Trip to Mars”

- Venables Bell & Partners, San Francisco, tog også to styk for “#OptOutside”-casen for REI

- Fred & Farid, Paris, snuppede en Grand LIA for “Ma place est dans la salle”

- Y&R New Zealand vandt for “McWhopper”-casen for Burger King

- og så nappede svenske Forsman & Bodenfors en Grand LIA i kategorien TV/Cinema/Online Film for Volvo med filmen “Look Who’s Driving”.

Du kan se alle vindere og finalister med creative credits her.