FREDAGSFILM: Jule-reklamefilm er i England lige så stort som Super Bowl-reklamefilm i USA, og hvert år spenderer især stormagasiner og detailkæder gigantiske ressourcer på at fremstille lige præcis dén jule-reklamefilm, alle taler om – og som lokker kunder i butikkerne.

I en årrække har high end-kæden John Lewis uden sammenligning siddet på tronen som leverandør af både effektive og Kleenex-krævende julefilm, og nu er brandet i luften med dette års udgave, hvor vi møder den nye stjerne: Moz the Monster.

Moz er et storsnorkende – og småpruttende – monster, der bor under sengen på drengen Joes værelse, og de to bliver efter en lidt vanskelig start de bedste venner i verden.

Men de leger om natten, og det begynder at sætte sig spor hos Joe, når han burde være vågen. Men så får han en julegave af Moz…

Noget at leve op til

Om Joe og Moz vil lykkes med at skabe lige så imponerende resultater for John Lewis, som de foregående års film, skal blive interessant at se.

Kædens julereklamer har især i de senere år markeret sig med vinder-cases ved de store kreative awardshows, og de fleste med bare en smule berøring med reklamebranchen vil nikke genkendende til film som The Bear and the Hare, Monty's Christmas og Man on the Moon.

Og filmene er ikke kun berømte og elskede for de søde børn og figurer, de ofte rummer - i 2016 vandt de seneste fire års John Lewis-film - de tre ovennævnte plus The Journey fra 2012 – også Grand Prix ved IPA Effectiveness Award for bl.a. at have øget kædens salg med 37 procent og genereret en ROMI på over otte pund for hver pund, der er investeret i reklamerne.

Beatles til ørerne

Filmen om Joe og Moz følges naturligvis op af stribevis af andre indsatser – herunder butiks-events og masser af merchandise, som fx en bog, tøjdyr, hjemmesko, nattøj og krus – hvortil kommer en række digitale aktiviteter, herunder en Facebook-AR-aktivitet, hvor man med kameraet på sit device kan ”Moz’ificere” sig selv.

Dette års film er igen skabt af Adam&Eve/DDB i London, og den instrueret af den franske instruktør Michel Gondry, der  bl.a. er kendt for at have svunget instruktørstokken over spillefilmen ” Eternal Sunshine of the Spotless Mind” fra 2004.

Musikken er en coverversion af Beatles-nummeret Golden Slumbers fra bandet Elbow – og du kan se filmen her.