Grænsehandelskæden Fleggaard trådte nye marketingveje, da man i foråret lancerede komedieserien ”Lige Over Grænsen” med Casper Christensen i hovedrollen.

Siden har serien taget forbrugerne med storm, og nu har den brandede komedieserie, skabt af reklamebureauet UncleGrey og produktions-specialisterne hos Marvin Entertainment, vundet  ”PionerStafetten” ved Copenhagen TV Festival.

Adrian Langer fra Splay, stafetvinder fra sidste år, motiverer valget med bl.a. følgende ord:

- ”Lige Over Grænsen” fortjener PionerStafetten, fordi serien kombinerer gamle dyder med et nytænkende og moderne take på indholdsskabelse og branding i samspil. Det synes med lethed, at Fleggaard har tilladt stort kreativt frirum, der belønnes af både producent og kreativt bureau i samspil. Samtidig har produktionsformen tilladt, at serien i sin helhed giver lige dele troværdighed (omend scripted) og produktionskvalitet.

Og både hos UncleGrey og Marvin Entertainment er der glæde over prisen.

En anden verden
- Formålet med ”Lige Over Grænsen” har været at underholde, og det er åbenbart lykkedes i en sådan grad, at serien har kunnet vinde en TV-pris i konkurrence med andre underholdningsprodukter. Det er vi meget stolte af, og jeg mener det peger i nye retninger i forhold til, hvordan kommercielt content kan udvikle sig, siger Lars Samuelsen, der er Chief Strategy Officer & Head of Digital hos UncleGrey.

I serien starter skuespiller og komiker Casper Christensen, uden at vide hvem Fleggaard er, et samarbejde med virksomheden – og det udløser naturligvis en stribe urkomiske situationer.

En del af serien foregår i Fleggaards butikker, men der reklameres ikke direkte for butikken: I stedet blender brandet ind og bliver indirekte en naturlig, men central, del af serien.

Hvorfor er denne pris anderledes for jer som kreativt bureau end andre priser, UncleGrey har vundet?

- Fordi der her er tale om, at et brand - en marketingindsats - vinder en pris ved en TV-festival, altså i en kontekst, hvor et kommercielt kommunikations-produkt vurderes som et underholdnings-produkt, på brugernes præmisser og på linje med fx dokumentarserier eller andre TV-produktioner – og vinder, siger Lars Samuelsen og tilføjer:

- Det betyder jo ikke, at vi ikke er pavestolte af at vinde i Cannes eller ved andre kreative awardshow. Det her er bare en anden verden, hvor mekanikkerne er anderledes. Så vi er meget begejstrede, og det er også en vej vi på sigt kommer til at forfølge yderligere.

Synergisk content
Og hos Marvin Entertainment er producent og partner Kasper Colding, der har udviklet og produceret serien sammen med sin partner Nicolai Achton – og som fik overrakt prisen i forbindelse med festivalen - ikke mindre begejstret over prisen.

- Det er dejligt, at en case som Fleggaards vinder synlighed og anerkendelse på en TV festival som noget, der kan pege på, hvordan succesfuldt indhold kan skabes på nye måder. Det er bestemt en indholdsmodel, vi vil arbejde videre med - meget gerne sammen med TV-kanalerne, siger han.

Da serien gik i luften, kaldte Kasper Colding den i en klumme her på sitet for ”Synergisk content” – i klummen ser han betydelige perspektiver i det samarbejde, der har ført til TV-prisen:

- Mulighederne for branded content vil i fremtiden kun begrænse sig til måden, vi formår at kombinere vores forskellige skill-sets på tværs af underholdning og reklame. Og vi kan ligeså godt begynde med det samme. For ifølge det nyopfundne begreb, synergisk content, vil vi kun sammen være i stand til at skabe en ny verden af længerevarende indhold og kommerciel værdi - både kreativt, finansielt og hvad angår distribution.

Se eller gense hele "Lige Over Grænsen"-serien her.