Gennem de seneste to år har det danske reklamebureau UncleGreys digitale Weber-case BBQ Cultures hentet langt over 40 internationale og danske kreative priser og hædersbevisninger - og nu kommer så det næste store projekt.

Det drejer sig om en global kampagne for gasgrillen Weber Genesis II, og den er udviklet og eksekveret af danske UncleGrey i samarbejde med Grey New York.

-  Vi relancerer en klassisk grill, der nærmest har været synonym med gas-grillning globalt, og derfor var der ingen tvivl om at vi skulle bruge noget ekstraordinært. På baggrund af de fremragende resultater med BBQ Cultures - både på den kreative side samt for Webers salg -  var holdet fra UncleGrey en naturligt førstevalg til projektet, siger Stig Pedersen, der er VP Global Creative hos Weber.

Kampagnen ruller på TV, print og outdoor hen over kloden i de kommende måneder, afhængig af årstid og sæson, men den digitale del af kampagnen - en digitalisering af den grill-oplevelse, vi alle kender - er ude nu, og den er i alle henseender signeret UncleGrey.

- Jeg er super stolt over, at det er lykkedes at bringe et fremragende dansk bureau som UncleGrey i spil til en så prestigefyldt global opgave, og der er ingen tvivl om at UncleGrey trods forskellen i størrelse på ingen måde har været ”lillebror” i forhold til kollegerne fra New York, siger Stig Pedersen.

En sanselig oplevelse

Lars Samuelsen, der er Chief Strategy Officer & Head of Digital hos UncleGrey, fortæller om processen:

- UncleGrey blev sidste forår bedt om at sætte et hold til opgaven, og det gjorde vi sammen med Grey New York. Siden vandt vi lanceringen af Genesis II globalt, i en pitch hvor flere store amerikanske bureauer deltog. Den digitale oplevelse, der altså er i luften nu, er en del af den globale kampagne, som vi har udviklet og eksekveret sammen med vores kollegaer fra Grey New York.

Den digitaliserede del af kampagnen, der kombinerer film, animering og interaktivitet, giver nærmest brugeren en sanselig oplevelse: Der er filmet med Point of View-vinkler, og på lydsiden bidrager fuglekvidder, syden fra grillen og lyden af mennesker, der hyggesnakker, til at levere en næsten intim atmosfære - det er lige før, man kan dufte bøfferne.

- Med den digitale eksekvering har vi forsøgt at give brugerne mulighed for at komme tæt på den fysiske oplevelse gennem anvendelse af WebGL og live footage. Det har været ambitionen at overføre den autentiske og analoge grill oplevelse til et digitalt univers og herigennem få introduceret den nye Genesis II, siger Lars Samuelsen.

Passion communities

For kendere byder kampagnen på enkelte genkendelige elementer fra den multi-prisbelønnede BBQ Cultures-kampagne - og det er da også præcis det samme team, der står bag: Jimmy Blom, International Creative Director, Karsten Kirkegaard, Digital Director, Charlotte Porsager, Client Service Director, Lars Samuelsen selv på den digitale strategi - og partneren MediaMonks.

- MediaMonks har igen leveret verdensklasse-animation. Det er arbejde, der er leveret med stor kærlighed, og jeg mindes ikke at have set tilsvarende kvalitet i lignende former for arbejde nogensinde, siger Lars Samuelsen.

Men Weber er jo også et brand, som folk verden over har ret stærke følelser for?

- Præcis. Weber har flere meget engagerede passion communities. Folk over hele verden har stor respekt for Weber mærket, og de har stor kærlighed til både produkter og brand. Og derfor er det også vigtigt, at man leverer kvalitet i den kommunikation, der omgiver brandet.

Nu er det hele ret nyt, men kan I allerede nu sige lidt om, hvordan brugerne tager det til sig?

- Vores foreløbige brugerstudier viser, at folk bruger 4-5 minutter på sitet. Det er ret meget, så det er rigtig glade for.

Herhjemme ventes kampagnen at blive synlig på TV, online og outdoor til april.

Prøv selv den digitale oplevelse her  - og se casefilm herunder.

Weber – Genesis II [Casefilm] from UncleGrey on Vimeo.