Efter to dages benhårdt arbejde kunne to unge, danske kreative torsdag aften tage guldet hjem til Danmark ved Young Creative Integrated Competition - ungdomskonkurrencen ved EM i reklame, Eurobest.

Det danske vinder-team - Eva Ebbensgaard og Mads Schmidt - sørgede dermed for, at guldet ved Eurobest-festivalens ungdomskonkurrence for andet år i træk gik til Danmark.

Klara Vilshammer og Christoffer Boas (der i dag er hos Robert/Boisen & Like-minded) sørgede nemlig for at nappe selvsamme stykke ædelmetal ved konkurrencen i 2016. 

- Vi er stolte over, at Danmark endnu engang vinder guld til ungdoms EM i reklame. Det er fedt, når vi får lov til at vise resten af verden, at de unge teams i Danmark sagtens kan konkurrere på et globalt plan, siger Eva Ebbensgaard, der pt. arbejder hos DDB Copenhagen (nu NORD DDB Copenhagen).

Et enigt dommerpanel

Kunden, som de unge teams havde to døgn til at komme op med en løsning for, var NGO’en ”HeForShe”, hvis formål det er at skabe gender equality for både mænd og kvinder i hele verden.

Briefen var, at lave en integreret kampagne, som kunne skabe opmærksomhed omkring ligestilling og få flere deltagere til ”HeForShes” årlige Arts Week. Alt sammen på vegne af FN’s Nationale Kvinde-komité i Storbritannien.

Og da vinderen skulle offentliggøres, var dommerne meget enige.

- De synes, at idéen var enkel, indsigtsfuld og let at implementere på alle medier, lyder det fra de glade vindere fra London.

- Så efter to hektiske dage i London med lange snakke om køn og ligestilling er vi ovenud lykkelige for at rive guld hjem til Danmark, siger Mads Schmidt, der startede sit eget bureau, Unknown, for et års tid siden.

Ikke første gang

De to unge prisvindere er i øvrigt ikke helt uerfarne med kreative konkurrencer, hverken nationalt eller internationalt: I 2015 var de shortlistede ved Future Lions, vandt guld ved Young Guns Award, vandt DIA Future og vandt ved Creams portfolio-konkurrence.

Sidste år blev det igen til sejr ved DIA Future og Cream, og i år er det blevet til shortlister ved DIA Future, YCCA, Advertising - og nu altså også Guld ved Eurobest.

Og så skylder vi selvfølgelig også vores svenske naboer at ønske tillykke:

Det var nemlig to svenske teams, der tog sig af henholdsvis sølv og bronze ved Young Creative Integrated Competition, og dermed blev årets ungdomskonkurrence en ren skandinavisk fest.

Sølvet gik til et team fra bureauet Wenderfalck, og bronze tog teamet fra Welcom sig af.

Du kan besøge Mads Schmidts bureau Unknown her - og se nærmere på de to danske guldvinderes portfolio her.

Og så kan du læse meget mere om årets fornemme danske præstationer ved EM i reklame her og her.