I går blev årets EM i reklame, i skikkelse af Cannes-lillesøsteren Eurobest, afsluttet i London med en stor prisceremoni.

I år var hele 25 danske arbejder med i kapløbet om priserne, og det blev ikke skuffende set med danske øjne, da det blev til hele 11 priser. I fjor blev det til syv danske priser ved reklamefestivalen.

Den danske bureau-topscorer blev næppe overraskende & Co., der kunne tage fra awardshowet med intet mindre end ni priser, fordelt på to flotte Grand Prix’er, to guld, tre sølv og to bronze.

De to Grand Prix’er, to gange guld, en sølv og en bronze fik & Co. for den tankevækkende TV 2 ”Alt det vi deler”-kampagnefilm produceret af Moland Film og instrueret af Asger Leth, hvilket du kan læse mere om her.

& Co. blev også hædret for sit ”Help a Dane”-arbejdet udført for Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden, der blev belønnet med to priser af sølv og en enkelt af bronze.

Priser til Brandhouse og Norgram

& Co. var dog ikke ene om at hive metal hjem til Danmark, da også Interfloras kække Mor-eksperiment signeret Brandhouse, instrueret og skrevet af Anders Bundgaard og produceret af The Woerks fik en award. Den var af bronze, og det samme scorede Norgram for bureauets IKEA Place-arbejde

Ser man på Eurobest med danske annoncørbriller, så er det også værd at bemærke at Carlsbergs Probably TEDx-film instrueret af Rune Milton – som Nobody Copenhagen har produceret – hentede tre bronze-awards hjem, ligesom en tysk Netto-film, Easter Surprise, signeret det tyske bureau Jung Von Matt, bl.a. vandt guld.

Og det var ikke kun de ”voksne”, der holdt den danske fane højt ved årets EM i reklame, da et ungt dansk team for andet år i træk tog sig kærligt af guldet ved Eurobests ungdoms-konkurrence. Emnet var ligestilling, og i år var det Eva Ebbensgaard og Mads Schmidt, der vandt guldet i konkurrence med 25 teams fra 16 lande. Det kan du læse meget mere om her.

Her er alle de danske vindere:

Annoncør/Kampagne/Bureau

Creative Data:

TV 2/All That We Share/& Co.

Bronze

Entertainment:

TV 2/All That We Share/& Co.

Grand Prix + Guld

PR:

TV 2/All That We Share/& Co.

Grand Prix

Film:

Interflora/The great Mom experiment/Brandhouse + The Woerks

Bronze

TV 2/All That We Share/& Co. Productions, Moland Film, & Co. Productions

Sølv

Healthcare:

Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden/Help a Dane/& Co.

2 x Sølv, 1 Bronze

Interactive:

TV 2/All That We Share/& Co.

Guld

Mobile:

IKEA/IKEA Place/Norgram

Bronze