KLUMME: Dine marketing-kollegaer begynder så småt at få øje på karriere-platformen LinkedIn. Og med god grund.

Blandt andet har platformens mail-system tre gange højere reach end konventionelle nyhedsmails samtidig med, at mulighederne for segmentering er som skabt til B2B-marketing.

Her er fem gode grunde til at møde potentielle kunder i deres naturlige habitat.

Skru ned for støjen

Modsat andre sociale medier har LinkedIn et specificeret karriere-formål. Din mormor kommenterer ikke på dine opslag, ligesom dit budskab ikke drukner i nuttede katte, selfies og foodporn.

Der er med andre ord mindre støj på linjen, og det giver dit kommercielle budskab mere gunstige betingelser for at trænge igennem.

Drag nytte af business-mindsettet

Vi bruger hovedsageligt LinkedIn til at pudse karriere-glorien. Så tjekker man feed’et søndag aften, ryger man mentalt tilbage på kontoret.

LinkedIn aktiverer et business mindset, der sørger for, at brugeren er tilbage i arbejdsuniformen og klar til at indgå i en relation fra det ståsted. Så serverer du en haps med B2B-markedsføring, gør mindsettet brugeren mere tilbøjelig til at bide på.

Mindsettet kan udnyttes af alle virksomheder med et produkt, der kan passes ind i LinkedIn-brugerens arbejdsliv. På den ene side kan brugeren se potentialet i en ny løsning til intern kommunikation i virksomheden. På den anden kan der også opstå behov for et nyt keyboard til arbejdsbordet eller andet (der kan trækkes fra).

Opdel efter karrieresti

LinkedIn bruges til at dyrke de faglige fællesskaber online. Det betyder, at brugerne her deler informationer, der er relevante for segmentering i B2B-øjemed.

Hvor man på andre sociale medier kan segmentere efter, hvem der eksempelvis likede Rytteriet i 2010, giver LinkedIn mulighed for at målrette kampagner efter communities eller mod specifikke trin på karrierestigen – inden for nøje udvalgte brancher.

Skab relationer

Og førnævnte communities kan bruges aktivt. Linkedin tilbyder nemlig værktøjer, der gør det nemt at fange brugerens opmærksomhed. I forhold til traditionelle nyhedsbreve når tre gange så mange sponsorerede InMails at blive åbnet på LinkedIn i stedet for at ryge direkte ud.

Relevant segmentering blandet med effektive interaktionsværktøjer er slet ikke dumt. For har du først fanget opmærksomheden fra de rette brugere, giver det virksomheden mulighed for at indgå i en relation med dem.

Få værdi for pengene

Der er store gevinster at hente ved at rykke markedsføringen ind på karriere-platformen, mens den endnu er relativt uudforsket af konkurrenterne.

Man skal naturligvis ikke lægge alle sine æg i samme kurv. Men både priser og konkurrence på impressions er mindre, jo hurtigere man får implementeret LinkedIn i sin marketingsstrategi.

Markedsføring på Linkedin er wide open!

Der er altså mange grunde til at gentænke social B2B marketing. Så måske er det tid til at overveje, om LinkedIn skal implementeres i næste års budgetter?