To år efter at de to bureauer Very og Patchwork fusionerede - og fik Egmont som majoritets-ejer - forlader grundlæggeren af Very, Thomas Bjerg, nu bureauet, der i dag hedder Belong.

Det oplyser Egmont i en pressemeddelelse.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Det har været en super spændende rejse at lykkes med et salg af Very ApS til Egmont Publishing og efterfølgende prøve kræfter med en fusion, siger Thomas Bjerg og tilføjer:

- Det har været lærerigt at gennemføre den del af rejsen, men det er tid til nye eventyr, så nu vil jeg overlevere et stærkt Belong.

Belongs Group CEO, Ditlev Ahlefeldt-Laurvig, siger:

- Vi har gennemført en succesfuld fusion og skabt Belong som et nyt, markant nordisk bureau. Vi har tilført stærke kreative kræfter med international erfaring og er nu klar til at tage Belong på den videre rejse. 

- I den forbindelse har vi sammen med Thomas Bjerg vurderet, at hans arbejde er fuldført.

En vigtig rolle

Organisatorisk betyder ændringen, at den øverste ledelse i Belong fremover vil bestå af Group CEO Ditlev Ahlefeldt-Laurvig, Executive Creative Director Farah Dib, Business Development Director Jeppe Munknæs og CFO Line Lehmann. 

Stillingen som Group CCO genbesættes ikke, men Ditlev Ahlefeldt-Laurvig lægger ikke skjul på, at Thomas Bjerg har spillet en vigtig rolle i fusionsprocessen:

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Thomas er en markant personlighed i branchen, og han har spillet en vigtig og loyal rolle i forbindelse med fusionen og opstarten af Belong. Jeg vil gerne takke Thomas for indsatsen og ønske ham held og lykke fremover, siger han i Egmonts meddelelse. 

I forbindelse med fratrædelsen har Thomas Bjerg solgt sine aktier i Belong til Egmont Publishing, men hvad fremtiden byder på, kan han endnu ikke sige noget konkret om:

- Jeg kan endnu ikke fortælle, hvad det nye eventyr er, men jeg er fortsat majoritetsejer i Very Agency i Norge, medejer af Mermaid Asset Managment, og har fortsat min rolle som næstformand i DDA, lyder det fra Thomas Bjerg. 

Somersby: Første store lancering

Thomas Bjerg stiftede oprindelig bureauet Very i 2006 – året hvor Facebook og Twitter åbnede officielt for almindelige brugere, men hvor hverken Instagram, Tumblr, Pinteres eller Snapchat var endnu dukket op.

Og hvor influencer-begrebet endnu ikke havde fundet fast plads i marketing-ordbogen.

I 2008 kom bureauets første, store aktivitet: Carlsbergs lancering af alkohol-cideren Somersby.

En lancering, hvor bryggeriet for første gang satsede 50 procent på traditionelle medier – og 50 procent på en ny type lanceringsstrategi, lagt i samarbejde med Very – reelt en influencer-strategi - knap 10 år før begrebet for alvor begyndte at tage fart.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Blandt ingredienserne var en pre-launch på d’Angleterre, hvor hundredevis af designere, musikere, modeller, DJ’s, skuespillere og medie- og reklamefolk lagde vejen forbi for at smage den nye cider.

Fire år senere 2012 solgte Thomas Bjerg 30 procent af bureauet til People Group, og i 2017 solgte han og People Group Very ApS til Egmont som led i en fusion med Patchwork – navnet blev siden til Very Patchwork.

I december 2018 skiftede Very Patchwork navn til Belong.

Priser i massevis

Gennem årene har Thomas Bjerg og Very – siden Very Patchwork og Belong – vundet massevis af kreative priser.

Ikke mindst en guld-løve i Cannes  for Ford Danmark og i november 2017 guld ved Epica Awards for en en meget omtalt film for Volkswagen.

Ud over de to store bil-brands har Thomas Bjerg med sine bureauer skabt fine resultater for brands som KiM’s , Burn Energy, Codan  - og Carlsbergs Somersby-lanceringen, der vandt Grand Prix ved AEA i 2009.