Det er noget af et forløb, der venter de fem marketing-profiler, der bliver nomineret til Årets CMO. 

Det forklarer Klaus Markholt-Hansen, der er medlem af årets jury og partner i headhunterbureauet Holm Marcher & Co.

Han sender de nominerede igennem et såkaldt assesment-forløb, hvor de bliver testet fra top til tå og udfordret fra start til slut.

Men processen, som er beskrevet nedenfor, bør ikke afskrække de nominerede, da den moderne CMO skal kunne håndtere udfordringer, som bestemt ikke er for småbørn, mener Klaus Markholt-Hansen.

Men kan man snyde dig i den proces, de kommer igennem?

- Der er selvfølgelig ikke noget, der er 100 procent sikkert, når vi taler om menneskelige talenter og kompetencer eller mangel på samme. Vi prøver dog at komme så tæt på som muligt. På de faglige parametre ser vi på det lange seje træk og succeserne over det sidste år og ikke bare på en konkret dagsform eller kampagne. Vi krydstjekker fakta og resultater og er vant til at se ind i CMO-profilers faglige bredde og dybde samt tyngde og modernitet samt digitale formåen, siger Klaus Markholt-Hansen. 

Han fortsætter:

- På de personlige parametre gør kombinationen af kvantitative tests og et efterfølgende personligt dybdeinterview, at vi kommer meget tæt på at blotlægge deres personlige og mest fremtrædende karakteristika og kompetencer.

Årets CMO blev uddelt første gang i 2015 af Berlingske Business, men i dag er det Dansk Markedsføring, der - i samarbejde med Clay, Holm Marcher & Co. og IBM - står bag prisen. Formålet med prisen er at synliggøre de bedste profiler i et fag, der er underlagt store forandringer.

Klaus Markholt-Hansen forklarer, at ”selve CMO-rollen og hele marketingdisciplinen generelt er i en brydningstid, hvor der stilles stigende krav til CMO’en.”

Det handler, ifølge Klaus Markholt-Hansen, blandt andet om styring og udvikling af muligheder inden for den digitale transformation, der ruller henover os i disse år.

- Men i stigende grad også krav til anvendelse af data til både strategiske og taktiske beslutninger. Det vil sige hård ROI- og KPI-styring samt afrapportering på alle indsatser over for direktionen, siger han. 

LÆS OGSÅ: JURYFORMAND: SÅ STORE ER KRAVENE TIL ÅRETS CMO

CMO’en er hovedarkitekt

Fremtidens CMO er således hovedarkitekten bag virksomhedens digitale transformation og skal udvikle den klassiske marketingfunktion til at blive en dynamo for virksomhedens fremtidige vækst, forklarer headhunteren.

- Som CMO er du ansvarlig for den totale kunderejse - end-to-end, siger Klaus Markholt-Hansen og fortsætter:

- I en overflod af data skal du som CMO kunne afgøre betydningen og indflydelsen af alle kontaktpunkter på kunderejsen, der fører til den afgørende konvertering. Det gælder alt lige fra et blogindlæg, et banner, en preroll, et affiliate link eller en YouTube-video, til en anmeldelse, et like på Facebook osv. Mulighederne er uendelige - både for succes og for det modsatte. 

Selv om CMO’en hele tiden har været medansvarlig for virksomhedernes vækst, har den digitale udvikling den konsekvens, at den fremadrettet kommer til at påvirke omsætningen direkte.

- CMO-profilerne forstår lige netop at imødekomme og tackle udfordringerne i marketing-virkeligheden anno 2018, hvor digitaliseringen og de øgede muligheder og krav fylder meget. Derudover er de dygtige til at synliggøre deres afdelingers værdi internt i deres respektive virksomheder, siger Klaus Markholt-Hansen.

Sådan er processen

De fem, der bliver nomineret, køres igennem et såkaldt assesment-forløb, der er en art firetrins-raket, som består af:

- Udvidet personlighedsprofil og talenttest: Denne ser blandt andet ned i ledelseskompetencer, målrettethed, vindermentalitet, analytiske og kreative kompetencer, selvtillid, mentalt overskud m.m.

- Robusthedstest og logik-test: Her bliver det kortlagt, hvor hårdfør den enkelte er som leder og hvor komplekse opgaver / problemstillinger den enkelte kan overskue.

- Faglig selv-assesment: Alle CMO-profilerne evaluerer sig selv på væsentlige, faglige CMO-parametre.

- Motivation og resultater for at det netop er dem, der skal vælges som Årets CMO: Alle fem nominerede skriver forud for et fysisk møde deres motivation med tilhørende resultater for året, ligesom de beskriver, hvorfor det netop er dem, der skal udvælges som Årets CMO.

På baggrund af ovenstående og forskellige baggrundstjek og referencer gennemfører Klaus Markholt-Hansen et dybdeinterview med alle fem nominerede.

Det giver Klaus Markholt-Hansen et indblik i de nomineredes styrker og svagheder som CMO’er. Derefter begår han et dybdegående assesment af dem i forhold til de krav og det niveau, man skal have som Årets CMO.

Resultaterne af alle elementerne i processens enkeltdele bliver dernæst præsenteret for juryen, der sammen udvælger den stærkeste profil i feltet.

Hvem der bliver nomineret til Årets CMO bliver afsløret i næste uge. Prisen uddeles den 18. januar, hvor også bogen The M List bliver offentliggjort.