Det er den mest eftertragtede danske CMO-pris. Og det kræver ikke så lidt at vinde den. Det fortæller formanden for den jury, der vælger Årets CMO.

- Juryen lægger særlig vægt på, at kandidaterne kan begå sig i den stigende kompleksitet, som CMO-rollen kræver, og kan skabe stærke og varige forretningsmæssige resultater for sin virksomhed, siger juryformand Jakob Bernhard Knudsen, der er adm. direktør i Arla Foods.

Han forklarer videre, at ”helt overordnet skal CMO’en skabe kommerciel værdi for virksomheden ved at drive profitable vækst gennem nye forretningsmuligheder og innovation.” 

- Desuden kræver rollen i stigende grad et globalt mind set, hvor internationalisering er tænkt ind for dag et. Sidst, men ikke mindst, lægger juryen vægt på, at CMO’en naturligt forstår at integrere digitalisering og omnichannel ind i virksomhedens processer og systemer, siger Jakob Bernhard Knudsen.

LÆS OGSÅ: FØDSEL OG THE M LIST: MIT LIVS BEDSTE WEEKEND

Årets CMO blev uddelt første gang i 2015 af Berlingske Business, men i dag er det Dansk Markedsføring, der - i samarbejde med Clay, Holm Marcher & Co. og IBM - står bag prisen. Formålet med prisen er at synliggøre de bedste profiler i et fag, der er underlagt store forandringer.

- Med kåringen af Årets CMO ønsker Dansk Markedsføring at sætte yderligere fokus på den fantastiske kommercielle værdi, marketing bringer ind i bestyrelseslokalerne. De fleste virksomheder gennemgår store forandringer i disse år og netop inden for innovation og forretningsudvikling, kan marketing være med til at sætte agendaen, siger Thomas Wahl, der er adm. direktør i Dansk Markedsføring.

Han tilføjer:

- Heldigvis oplever vi, at flere og flere kommercielle direktører bliver en del direktionen. 

Lang og grundig proces

Processen bag kåringen af Årets CMO tager flere måneder. Først indstiller det advisory board, der har udvalgt de ca. 200 profiler, som er kommet med i 2019-udgaven af The M List, 20 kandidater til prisen. 

De 20 bliver så af juryen skåret ned til fem nominerede, som derefter gennemgår en række personlige og faglige test, der bliver foretaget af headhunterbureauet Holm Marcher & Co. 

Først derefter er juryen klar til at udpege Årets CMO. Jakob Bernhard Knudsen fortæller, at han ”oplever processen som robust og professionel.” 

- De mange kandidater gennemgår et meget seriøst udskillelsesløb, hvor kun de bedste står tilbage og bliver testet 360 grader på deres personlige profil, lederstil, resultater og faglige kompetencer, siger han. 

Hvad skal der til for at blive Årets CMO?

- For at komme i betragtning skal man have demonstreret et unikt lederskab, hvor marketingfunktionen har været instrumental for at have præsteret varige, kommercielle resultater for den virksomhed, man arbejder for, siger Jakob Bernhard Knudsen. 

Nye standarder

Hos IBM forklarer Karsten Stokking, der er Nordic Marketing Leader, at virksomheden har valgt at indgå partnerskab med Dansk Markedsføring, da ”CMO'en spiller eller bør spille en helt central rolle i den digitale transformation for virksomhederne.” 

- CMO'en har en unik mulighed for at kigge på tværs af virksomheden og skabe indsigter til at drive vækst og forandring. Marketingfunktionen er under forandring, hvori teknologiens indflydelse også gør sig gældende. Det stiller andre krav til CMO'en, som vi også gerne vil sætte fokus på, siger Karsten Stokking. 

Han beskriver en stærk CMO som en, der ”sætter sig i orkanens øje, når det handler om vækst og forandring”. 

Derudover skal man kunne sætte nye standarder, når det handler om at arbejde på tværs af virksomheden, engagering af kunder og hvordan marketers skaber målbare "outcomes", mener Karsten Stokking. 

Hvem der bliver nomineret til Årets CMO bliver afsløret i næste uge. Prisen uddeles den 18. januar, hvor også bogen The M List bliver offentliggjort.

Torsdag kan du her på markedsforing.dk læse mere om det forløb, som de fem nominerede skal igennem hos headhunterbureauet Holm Marcher & Co.