Hvad gør de fem nominerede til Årets CMO 2019 til noget særligt? Hvad er deres største udfordringer? Det giver de fem marketing-profiler, der kæmper om titlen, selv svar på.

I den første uge af december kan du her på markedsforing.dk komme tættere på de fem nominerede. Her er det Line Bering Larsen, der er Marketing & Omnichannel Director hos Bolia, som svarer på spørgsmål.

Hvad gør dig til noget særligt? 

- Min baggrund som oplevelsesøkonom betyder, at der ikke er gemt en masse støvede marketingbøger i mig. Jeg evner at se marketing som et hele og ikke som enkeltelementer. Men på trods af min baggrund er jeg ikke usikker i nogle af disciplinerne. For mig handler det om at orkestrere en kundeoplevelse, der kan tænkes og føles. 

- Det er meget humanistisk og langt fra et regneark. Derudover er jeg indrettet sådan, at jeg bliver fysisk dårlig, hvis jeg hører om en skidt kundeoplevelse. Alt jeg rører ved tager udgangspunkt i, hvad kunden ville synes i forskellige situationer, siger Line Bering Larsen. 

LÆS OGSÅ: NOMINERET TIL ÅRETS CMO: JEG FORTABER MIG IKKE I SMÅ DETALJER

Hvad er din største udfordring – og hvordan løser du den? 

- Omnichannel er både spørgsmålet og svaret. Det er så svært at gennemskue, hvilke systemer, kompetencer osv., vi skal bruge for at rykke i mål og for at være fremtidssikret. Forbrugerne udfordrer os hele tiden, og det kræver en enormt agil marketingafdeling - og partnere, der er det samme. 

- Vi ramler ind i nogle generationer, som forbruger på en helt anden måde, end det vi, der sidder og arbejder med det, er vant til. Så vi kommer alle til at begå nogle eklatante fejl, fordi vi ikke ved, hvilket ben vi skal stå på. Det har jeg det fint med. Hos os fejler vi fremad, som vi siger. 

Hvor finder du ny viden og inspiration? 

- Det er i hverdagen og på nettet. Det er for skrøbeligt at hænge det op et eller få steder, så jeg har åbne øjne uanset, om jeg kører børnene til gymnastik, læser eller er på arbejde. 

Hvad er dit bedste råd til andre, der vil i spil til titlen?

- Det vigtigste er at se fremad. Selv små skridt kan have kæmpestor betydning. Og så skader det aldrig at tænke utraditionelt. Du skal ikke vente på det næste tog, men springe på det, der kører nu. CMO’en står forrest i krigen, og der må man ikke være bange for at tage chancer. 

- Vi går ind i en tid, hvor man skal turde tænke stort og se langt fremad. Det kræver, at du er hårdfør, da alle ser, hvad du laver. Og så skal du stå ved dine fejl. Og dine succeser, siger Line Bering Larsen. 

Årets CMO 2019 bliver kåret den 18. januar, hvor også bogen The M List bliver udgivet.